Valget til det norske parlamentet alleredeż pågår. Hva er partiets politikk for elbiler?
-Elektrisk bilforening (Elbilforeningen) det vil være hardt arbeid med best mulig elbilpolitikk i den kommende stortingsperioden. Elbilpolitikk er et av de mest effektive klimatiltakene sier Christina Bu, generalsekretær i Norwegian Electric Automobile Association
Hvilke synspunkterądy og hvilke ideer om elbiler kaną enkeltpartier og hvordan støtter de investeringer i Norge?
Salget av nye nullutslippsbiler er målet for 2025, og det er i utgangspunktet lenge etablert. Alle parter unntatt FrP forplikter seg i sine partiprogrammer til å nå 2025-målet, som er XNUMX% utslippsfritt salg av nye biler i Norge. MDG / Miljøpartiet De Grønne og SV foreslår faktisk å fremskynde målet om 100 % nullutslipp av nybilsalg innen 2023. Senterpartiet foreslo på sin side å inkludere biogassbiler til dette formålet. Det mener Elbilforeningen er uklokt.
- Det er ett suksesskriterium for investering i elbiler i den kommende stortingsperioden, og det er å nå 2025 -målet. Dette er viktig og unikt i politisk sammenheng, med bred støtte for et så spesifikt klimamål. Salg av nye biler er kun utslippsfritt - understreker Bu.
I sine programmer støtter partene innføringen av den såkalte topp moms på elbiler
Hovedforklaringen på suksess Norske biler elbiler var fritatt for innkjøpsavgifter som moms og engangsavgift. Forbrenningsbiler fikk en engangsavgift basert på deres høye utslipp, som kompenserte for at elbiler er dyrere å produsere.
Partiets politikk for elbiler
I partiprogrammene både Høyre (Høyre) og Arbeiderpartiet (Arbeiderpartiet), Senterpartiet (Senterpartie) og Sosialdemokratene (SV). De går inn for å innføre det såkalte topp moms på elbiler. Fremskrittspartiet (Fremskrittspartiet) skriver i programmet at moms må være teknologisk nøytral, noe som i dette tilfellet kan bety full moms også på elbiler. Parti Liberalna (Venstre) skriver at en kjøpsfordel må opprettholdes så lenge elbilen ikke er konkurransedyktig priset.
Å foreslå høyere moms på elbiler vil svekke konkurranseevnen til større elbiler