Statistisk sentralbyrå (SSB) meldte at konsumprisindeksen (KPI) økte med 4,0 prosent fra oktober 2022 til oktober 2023. KPI-JAE, det vil si KPI justert for avgiftsendringer og uten energi, økte med 6,0 prosent i samme periode. Økningen i strøm- og matvareprisene hadde størst betydning for økningen i den årlige KPI fra september til oktober.
KPI økte 1,0 prosent fra september til oktober, og nådde 4,0 prosent høyere enn året før. Dette er 0,7 prosentpoeng flere enn forrige måned. Etter fire måneder med nedgang i den årlige KPI, skyldtes økningen i oktober hovedsakelig vekst energipriser.
– Fra september til oktober energiprisene har økt voldelig. I fjor i samme periode falt prisene. Dette økte den årlige KPIen fra september til oktober i år, sier Espen Kristiansen, seksjonssjef i SSB.
Fra september til oktober økte strømprisene, inkludert nettavgifter, med 18,4 prosent.
- På tross av prisøkninger energi i forrige måned, er disse prisene mye lavere enn for ett år siden, la Kristiansen til.
En annen varegruppe som viste sterk prisøkning i oktober var det mat og alkoholfrie drikkevarer som var 8,5 prosent dyrere i oktober i år sammenlignet med oktober i fjor.
Les også: Praksisprogram som en sjanse for jobb
Kjerneinflasjon (KPI-JAE) økte med 6,0 prosent
Økning i årlig KPI justert for avgiftsendringer og eksklusiv energi, KPI-JAE var 6,0 prosent i oktober, 0,3 prosentpoeng mer enn i september.
– Fra KPI-JAE-toppen på 7,0 prosent i juni, har KPI-JAE årsraten hatt fallende rater frem til nå i oktober, hvor den har økt igjen, sa Kristiansen.
Økningen i kjerneinflasjonen er fortsatt høy, og en høy prisøkning utleie bidrar vesentlig til dette. Leilighetsleieavgiftene i oktober var 4,3 prosent høyere enn året før.
- Eiendomseiere de tilpasser husleie til KPIer. Høy høyde prisene på sikt vil gradvis gjenspeiles i høyere priser leier. Dessuten kan det antas at rateøkninger renter vil bidra til økning i husleie i nye leieavtaler – la Kristiansen til.
Kortsiktig reduksjon i priser på fisk og sjømat
Matpriser fortsette å være hoveddriveren for samlet prisvekst de siste tolv månedene. Fra september til oktober matvareprisene økte med 0,7 prosent etter flere måneders nedgang.
– Som et resultat av priskampanjer fisk og sjømat falt betydelig i august og september. Tapet av disse kampanjekampanjene resulterte i en betydelig prisøkning for denne gruppen i oktober, sa Kristiansen.
Sjømatprisene steg 10,4 prosent i oktober etter å ha falt 9,1 prosent i september.
Andre varer som hadde prisøkninger og bidro til økningen i matvareprisene fra september til oktober er det kaffe, noen ferske grønnsaker og lam fra sesongtilbudet fra forrige måned.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre
Źródło: Statistisk sentralbyrå
Les også: Norge med verdens beste ost