Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Hva skal du være oppmerksom på når du kjøper en brukt bil?

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

Når du skal kjøpe bil fra et showroom, er det vanligvis ikke nødvendig med detaljert inspeksjon og mekanisk kunnskap. Slike kjøretøyer dekkes av produsentens garanti, takket være at eieren kan være sikker på at de i tilfelle feil kan stole på fjerning i tjenesten. Problemet begynner imidlertid med kjøp av en bruktbil. I dette tilfellet er det verdt å vite hvilke elementer du bør ta hensyn til for å unngå kostbare reparasjoner.

Først av alt - teknisk tilstand

Selv om nordmenn bryr seg mer om bilene sine enn polakker, er det alltid verdt å vurdere deres tekniske tilstand når de kjøper. Først og fremst bør du ta hensyn til tilstanden til motoren, karosseriet og kontrollere om kjøretøyet var involvert i en krasj eller en ulykke.

Finn ut mer om hvordan du fullfører formalitetene etter å ha kjøpt bil i Norge.

Tilstanden til motoren

Tilstanden til motoren blir lettest bekreftet av mengden og fargen på røyken som slippes ut. Imidlertid er det verdt å huske at biler utstyrt med en dieselmotor alltid vil "sparke" litt. En for stor sky bak kjøretøyet under akselerasjon bør imidlertid øke kjøperens tvil. Det er verdt å huske at:

- hvis det kommer mye svart røyk fra eksosen - kan dette tyde på en defekt turbin

- hvis det er hvit røyk, spesielt ved skyting, kan det skyldes problemer med stridshodet

- hvis blå røyk kommer ut - kan det indikere overdreven slitasje av stempler og sylindere

Ved kjøp av bruktbil. Kropps- og ulykkesvurdering

Når du vurderer tilstanden til bilkarosseriet, er det ikke bare verdt å være oppmerksom på om rusten er synlig, om lakken er riper osv. Først og fremst bør du også ta hensyn til slike ting som:

- om hullene mellom de enkelte platerelementene er like

- tykkelsen på bilkarosseriet er den samme overalt (lakkmåleren brukes til evaluering - det er verdt å måle taket, skjermene, hetten og dørene spesielt)

- om individuelle elementer ikke har en annen fargetone

- kroppen under trekket og fyllstoffet er i samme farge som de andre elementene

Det er også verdt å ta hensyn til glasset, spesielt produsentens merking. Biler som ikke er involvert i ulykken vil ha de samme fabrikkmerkene med samme produksjonsdato. Hvis vi merker forskjeller i dem, betyr det at den er byttet ut. Dette er oftest tilfelle når bilen som ble sett var involvert i en kollisjon eller annen trafikkhendelse.

For det andre - kjørelengde og effektivitet på utstyret

I tillegg til motor og karosseri er det også verdt å ta hensyn til kjøretøyets kjørelengde. Det er avgjørende av mange grunner. Først og fremst bidrar det store antallet kjørte kilometer til den høye risikoen for feil på et slikt kjøretøy. Det er også avgjørende når det gjelder typiske feil spesifikke for individuelle modeller - for eksempel for Opel 1.6 bensinmotorer fra 1996, 200 tusen. etter kjøring er det typisk å bytte toppakning.

Utstyrseffektivitet

Et av de viktigste trinnene i vurderingen av ytelsen til utstyr er å kontrollere kontrollene. Etter at tenningen er slått, skal de alle lyse. Hvis noen av dem ikke lyser på dette tidspunktet, kan det enten indikere et problem med sensoren eller at den var fysisk frakoblet fordi det indikerte en feil. Denne situasjonen er typisk for f.eks. for motorikonet.

Det er også verdt å sjekke effektiviteten til klimaanlegget og effektiviteten til det elektriske systemet. Dette er elementer som ofte blir neglisjert, og reparasjonen av dem kan være på den ene siden tung og på den andre siden ganske dyr.

Å kjøpe bruktbil er attraktivt økonomisk sett. Det er imidlertid verdt å sjekke den tekniske tilstanden nøye. Først av alt gjelder dette elementene hvis reparasjon er forbundet med høye kostnader. Dette gjelder først og fremst motoren. Du bør også sjekke tilstanden til bilkarosseriet, som vil hjelpe oss å vurdere om bilen var involvert i ulykken. Det er like viktig å verifisere effektiviteten til klimaanlegg og annet utstyr.

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
6, Mai 2, 2024
temperaturikon 22° C
lett overskyet
Fuktighet: 31%
Pressure: 1019 mb
Vind: 7 mph
Vindsmak: 11 mph
Skyer: 47%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 11 am
Solnedgang: 9: 16 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Synsproblemer rammer stadig flere unge

Synsproblemer rammer et økende antall unge Flere unge i Norge har synsproblemer. Det viser Forbrukerundersøkelsen 2024, der Kantar intervjuet 1400...


16 prosent vet ikke at det kan ende i fengsel. Ville du stoppet en beruset sjåfør?

16 prosent vet ikke at det kan ende i fengsel. Ville du stoppet en beruset sjåfør? Ville du stoppet en beruset sjåfør fra å sette seg bak rattet? 16 prosent av Norges befolkning...


Elbiler forbudt i kollektivfeltene i Oslo og Akershus

Forbud mot elbil i kollektivfelt i Oslo og Akershus Statens vegvesen innfører et midlertidig forbud mot elbiler i kollektivfelt fra 6. mai...


Besøk våre sosiale nettverkssider