Svenske veibiler og Mauritanias problemer med Internett. Se hva som er nytt i teknologiens verden.
Som oss på Facebook vil du alltid være oppdatert.
En ny vei, et nytt konsept
En ny elektrisk vei ble åpnet i utkanten av Stockholm. Dens oppgave er å levere strøm til bilene som beveger seg på den. Den åpne delen er 2 km lang og skal være vuggen til hele nettverket til denne typen veier i hele Sverige.
Dette er ikke den første slike løsningen
Dette er ikke den første veien av denne typen i Sverige. I 2016 ble en episode kalt eHighway lansert. Kjøretøyene ble lastet med kontaktledningen installert over veien. Det problematiske problemet var imidlertid samtidig lasting av personbiler og lastebiler. Derfor gir det nye konseptet med den elektriske veien mulighet for lading ved hjelp av en skinne som er installert i veien.
En bue for e-mobiler
Det planlagte nettverket for denne typen veier i Sverige skal være en hyllest til eiere av elbiler. Dette er et svar på den økende interessen for denne typen kjøretøyer, og samtidig er begrensningene et resultat av de nåværende rekkeviddeene. Dette forventes å øke mobiliteten og øke etterspørselen etter elbiler. Takket være dette vil problemet med langsiktig lading på stasjoner under lengre reiser bli eliminert. Hvis det nye konseptet lykkes, vil svenske myndigheter snart begynne å bygge nye elektriske seksjoner.
Se hvordan det virker
Hvem kuttet Mauretania?
En uvanlig situasjon skjedde i Mauritania. Landet ble avskåret fra Internett i to dager. Dette skyldtes kuttet av undervannskabelen som ga signalet til det landet. Hendelsen fant sted 30. mars, noe som var en overraskelse for mauriske borgere.
Det er ikke internett, og ingen har skylden
Omstendighetene der denne kabelen ble kuttet, er ikke fastslått. Det er ukjent hvorfor dette skjedde og hvem som står bak. Det er spekulasjoner om at regjeringen i Sierra Leone kan være ansvarlig for dette. Dette er imidlertid ikke offisielle funn.
Ikke bare Mauretania led
African Coast to Europe er en ubåt internettkabel, som på en seksjon på 17 tusen. km forbinder 22 land fra Frankrike til Sør -Afrika. Kabelskader på høyden i Mauretania påvirket også forringelsen av kvaliteten på tjenestene som tilbys i land som Elfenbenskysten, Senegal, Ekvatorialguinea, Guinea, Guinea-Bissau, Liberia, Gambia og Benin. Eieren av denne infrastrukturen er Oracle, som imidlertid ikke kommenterte saken.