Dronning Eufemias gate i Oslo er 3 år etter oppussing. Investeringskostnaden var nesten en milliard norske kroner. Som det viser seg, kan denne gaten snart bli stengt for biltrafikk. Alt på grunn av designfeil som utgjør en stor risiko for syklister og gående.
Useless Dronning Eufemias gate
Etter oppussing inkluderer Dronning Eufemias gate et kjørefelt med en bredde på 43,5 meter. Kritikere anklager gaten for ikke å oppfylle de grunnleggende forutsetningene. Til tross for den store plassen, er det ingen løsninger for sikkerheten til syklister og gående. Som et resultat er veien ikke bare helt ubrukelig, men det er ekstremt farlig å kjøre på den.
Les også: Varmt vær i Norge i 2018 - kan det bli varmere? >>>
Kritikere kommer med følgende tre påstander:
- mer enn halvparten av kjørefeltet er okkupert av det ubrukte trikketrekk,
- resten er okkupert av kjørefelt beregnet på bil-, gang- og sykkeltrafikk,
- sykkelstier krysser bussfelt, og syklister blir tvunget til å slutte seg til trafikken som er intens på denne gaten.
Les også: Skyting i Oslo, to personer arrestert >>>
Ifølge eksperter indikerer alle problemene ovenfor at Dronning Eufemias gate er designet på en måte som bidrar til trafikkulykker. Alt på grunn av det daglige kaoset forårsaket av alle trafikanter - bilførere, fotgjengere, syklister og bussjåfører. Av denne grunn foreslo Hanna Marcussen fra Miljøpartiet De Grønne å stenge gaten for biltrafikk. Etter hennes mening vil bare en slik løsning øke sikkerheten på dette stedet
Les også: Equinor vil tjene 350 millioner kroner om dagen mer >>>
Ingen ansvarlig
Nettavisen forsøkte å finne ut hvem som hadde ansvaret for å forberede og gjennomføre renoveringsprosjektet Dronning Eufemias port. Journalistene møtte imidlertid typisk offisiell maktesløshet – alle pekte på noen andre. Situasjonen er så alvorlig at byens myndigheter selv Oslo besluttet å se på denne saken og finne de ansvarlige. Å identifisere bakmennene er den viktigste saken sett fra beboernes ståsted. Ifølge Nettavisen er dette den eneste måten innbyggerne kan være sikre på at lignende feil ikke vil gjenta seg i etterfølgende veiinvesteringer.
[caldera_form id = ”CF5b50935b6dd27 ″]