De nye bompengene har vært i kraft siden 1. oktober. Mye tyder på at beløpet har nådd en sosialt akseptabel grense, som Lasse Fridstrøm snakket om. Protestene til innbyggerne i Norge, som mange mennesker på Jæren deltok på, er spesielt viktige. Demonstrantene kunngjør også en manifestasjon av sin misnøye i Oslo.
Nye bompenger - over 62% sier nei
En fersk undersøkelse fra Infact for Nettavisen viser at nøyaktig 62,3% av de spurte er imot bompengestigning. På motsatt side er det tilhenger av en slik løsning. Nye bompenger bør være enda høyere, ifølge 4,4% av respondentene.
"Kritikk er ikke noe ekstraordinært"
Ifølge den norske samferdselsministeren - Jon Georg Dale (Frp) - er ikke slike forskningsresultater overraskende. - Vi har forberedt oss lenge på å bestemme nye bompenger. Vi innser at dette er en kontroversiell finansieringsform for offentlige veier, sier Jon Geord Dale i et intervju med Nettavisen -"Vi har gjort en stor innsats for å redusere kostnadene. I det siste budsjettet har vi forventet inntekter på over 0,5 milliarder PLN for bompengers oppnådd utenfor byområdene. Vi er ikke overrasket over nivået på beboernes misnøye. "
Les også: Arfan Bhatti saksøkte Norge >>>
Det blir færre tollselskaper
De nye bompenger er ikke de eneste endringene som er planlagt av departementet. Jon George Dale sier også at antallet selskaper som krever gebyrer vil bli redusert. For tiden er det 60 av dem, og målet er å være 5. Dette er en del av planen om å redusere kostnadene ved bompenger -drift, noe som vil muliggjøre en mer effektiv forvaltning av bompenger.
Investeringer i veitransport
Som Arild Hermstad fra MDG -partiet innrømmer, fokuserer gruppen hennes på å forbedre luftkvaliteten i norske byer. Av denne grunn bør midlene som samles inn som følge av bompengeren tildeles forbedring av offentlig transport, samt bygging av sykkelveier og fortau. Etter hennes mening bør tiltak for å forbedre luftkvaliteten være av største betydning. Høy forurensning påvirker innbyggernes helse negativt, og høyt trafikkmengde skaper mange farer for barn.
Les også: Arbeidstid i Norge - hvor mye er det? >>>
Over 16% av MDG -velgerne "betalte"
Ifølge Arild Hermstad er den relativt høyere andelen som støtter den nye bompengeren blant MDG-velgerne, ut fra forutsetningene til partiet hennes. At denne gruppen stemte mot tildeling av nye midler er også vesentlig veiavgifter for veibygginghvis kapasitet overstiger etterspørselen betydelig. Som eksempel peker Arild Hermstad på sperring av byggingen av den frie E39-veien, som vil koste sjåfører over 110 milliarder dollar i bompenger.
[caldera_form id=”CF5b4dc9743b1e5″]