Som rapportert, fra 1. mars 2019 det blir bompengerøkninger i den norske hovedstaden. Endringene vil også gjelde for elbilførere som så langt ikke måtte betale. En tur / retur fra Oslo sentrum til Akershus vil koste 131 CZK for dieselbiler, 118 CZK for bensinbiler og 46 CZK for ebiler. Hvordan vil disse endringene påvirke trafikken i Oslo?
Øker bompenger og nye porter
Under endringene som ble innført som et resultat av "Oslopakke 3", vil det være 84 bompenger i Oslo - for tiden er det 31. Alle bomseksjoner vil bli delt inn i tre soner rundt hovedstaden. Den første ringen vil omringe Oslo ved kommunegrensa. Den andre eksisterer allerede ved inngangen til selve byen, mens den tredje vil ligge rett på grensen til Oslos sentrale områder.
Biltrafikken vil synke betydelig
Metropolitan Road Administration har gitt Cowi i oppdrag å gjennomføre en studie om hvordan det nye faktureringssystemet påvirker trafikken i Oslo. Konsulenter beregnet at som følge av implementeringen av "Oslopakke 3" vil trafikkintensiteten på hovedstadens veier synke med 16% i rushtiden. På den annen side vil den gjennomsnittlige daglige nedgangen utgjøre 11%.
Les også: Bilforsikring i Norge - hvordan fungerer det? >>>
Det er ikke kjent om trafikkorkene forsvinner
Ifølge Lasse Fridstrøm fra Transportøkonomisk institutt i et intervju med Nettavisen er det foreløpig ikke kjent i hvilken grad biltrafikken bør reduseres for at trafikkorkene skal forsvinne helt. Han innrømmer at dette problemet er spesielt synlig når veikapasiteten overskrides. Derfor kan det antas at en reduksjon på bare 5-10 % bør gi konkrete fordeler. Etter hans mening bør forskningen videreføres for å få informasjon om hva slags økninger bompenger vil være den mest effektive og sosialt akseptable.
Vil det treffe de fattigste?
Ifølge Lasse Fridstrøm vil ikke bomvekstøkningene ramme de fattigste. Etter hans mening er ikke sjåfører som pendler til Oslo sentrum hver dag den fattigste innbyggerne. På sin side vil det å innføre endringene være til fordel for de som ikke har råd til å eie eller bruke bil daglig. Inntektene fra de nye gebyrene vil blant annet bli avsatt til om utvikling av kollektivtransport, som vil gjøre det mulig for mennesker med stramme budsjetter å reise billigere og enklere i hovedstaden i Norge.