Temaet portavgifter i Norge er fortsatt hett. Det kommer stadig nyheter på Internett med nye ideer som er i ferd med å bli implementert. Slik er det også her. Forslaget om å fjerne og erstatte bompenger vekker mange følelser – både positive og negative. Spesialister fra Transportøkonomisk institutt (TØI) snakker med én stemme om denne saken. Et system med universell veiprising per kilometer bør erstatte dagens bomavgifter og de aller fleste bilavgifter. Hvordan vil dette se ut i praksis? La oss se litt nærmere på dette.
Målavgifter i Norge - hva kan endres?
Hvordan ser det nye forslaget ut? Hvordan vil endringene se ut når de kommer i kontakt med virkeligheten? Kort fortalt vil hver bil ha en elektronisk modul installert som registrerer hver tur og teller både antall tilbakelagte kilometer og plasseringen av turene. Dette for å variere høyden portavgifter i Norge. Etter planene og det endelige målet – skal vi betale mer for kjøring i byen og mindre for kjøring utenfor byen. Eksperter mener dette er en rettferdig endring.
Portgebyrer i Norge til spesifikke kostnader
– Etter vårt forslag skal sjåføren betale cirka 20 øre for hver kjørte kilometer på veier utenfor byområder. I byer må du imidlertid regne med trafikk i rushtiden gebyr for hver kilometer blir så mye som 4-5 kr.» sa Lasse Fridstrøm, forsker ved Transportøkonomisk institutt til NRK fjernsyn, tydelig.
Hva mer vet vi?
Mengden portgebyrer skal variere avhengig av om vi kjører bil med bensinmotor, diesel eller elbil. Elbiler i Norge det er allerede en ganske stor flåte. I byer er det dessverre ikke lettest å komme seg rundt med bil. Det blir først og fremst sett og følt av sjåfører som kjører rundt i sentrum i rushtiden - tidlig på morgenen og etter jobb. Mange ting må også endres: redusere støy, eksosutslipp, redusere luftforurensning. Forhåpentligvis ligger prosessen med gode endringer foran oss. Vi tar veldig ofte opp spørsmål knyttet til veitrafikk og kommunikasjon i byer. Nylig, blant annet i teksten: Oslo kollektivpriser - blir det en økning?