Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Hvordan vil bompengestigningene i Oslo påvirke trafikkork?

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

Som rapportert, fra 1. mars 2019 det blir bompengerøkninger i den norske hovedstaden. Endringene vil også gjelde for elbilførere som så langt ikke måtte betale. En tur / retur fra Oslo sentrum til Akershus vil koste 131 CZK for dieselbiler, 118 CZK for bensinbiler og 46 CZK for ebiler. Hvordan vil disse endringene påvirke trafikken i Oslo?

Øker bompenger og nye porter

Na mocy zmian wprowadzonych w wyniku “Oslopakke 3”, w Oslo będzie funkcjonować 84 bramek poboru opłat – obecnie jest ich 31. Wszystkie płatne odcinki przejazdu będą podzielone na trzy strefy wokół stolicy. Pierwszy pierścień otoczy Oslo na granicy gminy. Drugi już istnieje przy wjeździe do samego miasta, trzeci natomiast będzie znajdować się tuż przy granicy centralnych obszarów Oslo.

Biltrafikken vil synke betydelig

Stołeczny Zarząd Dróg zlecił firmie Cowi przeprowadzenie badana o wpływie nowego systemu naliczania na ruch drogowy w Oslo. Konsultanci wyliczyli, że w wyniku wdrożenia “Oslopakke 3” natężenie na stołecznych drogach spadnie o 16% w godzinach szczytu. Średni dobowy spadek wyniesie z kolei 11%.

Les også: Bilforsikring i Norge - hvordan fungerer det? >>>

Det er ikke kjent om trafikkorkene forsvinner

Ifølge Lasse Fridstrøm fra Transportøkonomisk institutt i et intervju med Nettavisen er det foreløpig ikke kjent i hvilken grad biltrafikken bør reduseres for at trafikkorkene skal forsvinne helt. Han innrømmer at dette problemet er spesielt synlig når veikapasiteten overskrides. Derfor kan det antas at en reduksjon på bare 5-10 % bør gi konkrete fordeler. Etter hans mening bør forskningen videreføres for å få informasjon om hva slags økninger bompenger vil være den mest effektive og sosialt akseptable.

Kilde: Nettavisen

Vil det treffe de fattigste?

Ifølge Lasse Fridstrøm vil ikke bomvekstøkningene ramme de fattigste. Etter hans mening er ikke sjåfører som pendler til Oslo sentrum hver dag den fattigste innbyggerne. På sin side vil det å innføre endringene være til fordel for de som ikke har råd til å eie eller bruke bil daglig. Inntektene fra de nye gebyrene vil blant annet bli avsatt til om utvikling av kollektivtransport, som vil gjøre det mulig for mennesker med stramme budsjetter å reise billigere og enklere i hovedstaden i Norge.

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
11:47, Mai 8, 2024
temperaturikon 15° C
lett overskyet
Fuktighet: 52%
Pressure: 1021 mb
Vind: 6 mph
Vindsmak: 7 mph
Skyer: 44%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 4: 56 am
Solnedgang: 9: 30 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Medietilsynet: Spredning av falsk informasjon påvirker tilliten til myndigheter og media

Medietilsynet: Spredning av falsk informasjon påvirker tilliten til myndigheter og media Ifølge en ny undersøkelse fra Medietilsynet frykter åtte av ti nordmenn at...


Bedriftsundersøkelse 2024: Mindre optimisme – vedvarende mangel på arbeidskraft

Bedriftsundersøkelse 2024: Mindre optimisme - vedvarende mangel på arbeidskraft En undersøkelse fra NAV viser at arbeidsgivere er mindre optimistiske med tanke på fremtidsutsiktene. Redusert …


Avregistrering og omregistrering av kjøretøyet ditt selv – det er enkelt

Av- og omregistrering av kjøretøyet selv - Det er enkelt Du kan avregistrere og registrere kjøretøyet ditt på Din Side på Statens vegvesens nettsider. Det viktigste er at du kan…


Besøk våre sosiale nettverkssider