Bompenger i Hammerfest vekker ikke så ekstreme reaksjoner som for eksempel Stavanger eller Oslo. Innbyggerne i byen der godtar å betale gebyret både når de kommer inn og ut av sentrum. Likevel liker noen innbyggere ikke åpenheten om gjennomføringen av dette prosjektet. Han er også anklaget for mangel på sosial rettferdighet.
"Vi har mer plass om vinteren"
Bompenger på Hammerfest vekker ikke ekstremer følelser blant noen av innbyggerne. En av dem - Christoffer Ydstie - spurt av NRK.no Fr. Bompenger, han sa: “En positiv aksent er å bli kvitt lastebiler fra sentrum. Takket være det er det mer plass på veiene om vinteren ”.
Les også: Paweł Maj - forfatter av bøker for barn >>>
Bompenger i Hammerfest på veien
Inntekt hentet fra bompenger på Hammerfest vil bli avsatt for implementering viktige veinvesteringer. De kreves av beboerne selv, som sier at veitrafikken skiftet fra sentrum tunnelen er en hit -idé. Veinvesteringer i Hammerfest skal beløpe seg til 1,9 milliarder kroner, og den største av dem starter i 2020.
"Jeg forstår ikke forvirringen"
Ordfører i Hammerfest - Alf E. Jakobsen - legger ikke skjul på sin overraskelse over protestene som bryter ut i forbindelse med boomer andre steder. “Jeg er litt overrasket. Hvis vi tenker på miljøet, bør vi også tenke på å bære bompenger for bruk av veier"- sier han i et intervju med NRK.no-" Folk ser behovet for å dempe veitrafikken i byer, som har blitt mer og mer overbelastet de siste årene, "- legger han til.
Les også: Tesla Model 3 snart i Norge >>>
Bompenger i Hammerfest passer ikke for alle
Bompenger på Hammerfest det passer imidlertid ikke alle innbyggere. Frode Myrhol grunnla organisasjonen "Nei til mer bompenger" (oversatt: "Ikke for bompenger), som opererer i byen. Etter hans mening Det er en grunnleggende forskjell mellom å betale bompenger og å betale dem investering.
- “Har beboerne blitt informert om stedet der det skal bygges? nytt bussholdeplass? Hva er tariffer? Svarene på disse spørsmålene er nøkkel, og deres brak belastninger motstandsdyktighet innbyggere, sier Myrhol til NRK.no, "If bompenger på Hammerfest bare ville bli ladet i tunnelen, ville det være mindre problematisk for sjåfører enn å lade alle bilister, sier han.
Les også: Polonia er en kvinne - ny Radio Wataha -konkurranse >>>
Innvendinger i bystyret
Ting bompenger på Hammerfest det forårsaker også forskjeller i bystyret. Arne Myrseth - den eneste rådmannen fra Fremskrittspartiet - representerer motstående minoritet bompenger. Etter hennes mening garanterer ikke dette prosjektet sosial rettferdighet. Innenfor sine rammer, pålegger den seg selv til alle sjåfører i Hammerfest betale bompenger, som vil bli tildelt investeringer som ikke gir noen fordeler for byen.
Diskusjonen er roligere [KOMMENTAR]
Bompenger på Hammerfest det vekker ikke så heftige diskusjoner som i andre norske byer. Dette skyldes i stor grad størrelsen på både byen og hele kommunen. Administrativ enhet er bebodd av nesten 10 tusen. innbyggere. I en så intim gruppe er det lettere for Fr. Dialog med innbyggere enn ved større byområder.
Som det viser seg, selv i en så liten gruppe bymyndigheter det er ikke mulig å nå alle beboerne med meldingen. Mangel på riktig kommunikasjon og offentlig høring forårsaker vekst utilfredshet. Dette elementet bør strømlinjeformes av forvalterefor å kunne kommunisere mer effektivt med innbyggerne sine.