Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Norge – Bompenger bør avskaffes

Dodaj gjøre ulubionych
5/5 - (6 stemmer)
5/5 - (6 stemmer)

.

Aldri før har norske sjåfører betalt høyere veiavgifter. Ifølge prognoser fra Vegvesenet betalte vi i 2023 til sammen 15,2 milliarder. Det er anslått at i 2024 vil avgiften være så mye som PLN 16 milliarder kroner.

– Vi er imot gebyrer. Kjære og offentlig transport bør finansieres av fellesskapet. Stig Skjøstad, leder for NAF.

Rekordgebyrer i 2023 og 2024

Dette vil trolig være en rekordavgift i 2023. Vegvesenet han beregnet at regningen for bilistene kunne beløpe seg til så mye som PLN 15,2 milliarder. For 10 år siden betalte sjåførene 11,1 milliarder i bompenger. Det var derfor det skjedde hurtig vekst.

Det vil også endre seg på nyåret begrensning på rabattbeløpet for elbilerRegjeringen lar nå elbilavgifter settes til 70 prosent av full takst. Vi er imot dette fordi vi vet at lavere avgifter er viktig for mange elbilførere.

Hvorfor er vi mot bompenger?

Vi mener at samferdsel, i likhet med andre områder av det sosiale livet, må finansieres av fellesskapet. Bompenger er et kostbart system der en stor del av beløpene som betales går til økonomiske og administrative kostnader fremfor veier.

I årene 2011-2020 var det 21,1 milliarder kroner, dvs. omtrent en femtedel av beløpet som betales i bompenger. Dessuten er disse avgiftene usosiale og rammer først og fremst mindre velstående mennesker hardere.

Visste du at én av fem kroner betalte i veiavgifter i... 2022 år gikk ikke til transport, men til helt andre kostnader? Vi mener at veiavgifter bør avvikles. sier NAF.

Hvem bestemmer om vi skal betale bompenger?

Det er politikere, både lokale og nasjonale, som bestemmer om i en gitt seksjon vil bli introdusert gebyrer eller ikke. Innføring av avgifter krever flertall i Stortinget. For å få et slikt flertall, Samferdselsdepartementet må bringe saken inn for Stortinget. Før iverksetting skjer er det en lang prosess som krever lokalpolitisk flertall og undersøkelser av Vegvesenet eller Nye Veier.

Hvor mye betaler norske sjåfører bompenger?

Stortinget bestemmer i statsbudsjettet hvor mye vi skal betale, det vil si hvor mye avgifter som skal kreves inn i forbindelse med veibygging. I 2024 foreslo regjeringen å bruke 43 milliarder kroner på veibygging, og bilistene skal betale totalt 22,9 milliarder kroner for å finansiere disse prosjektene. Dette rekordhøyt addisjon.

For ti år siden utgjorde veianleggsavgiftsfinansieringen 16,7 milliarder kroner.

Data om innkrevd beløp i bompenger er ikke direkte knyttet til beløpet som stilles til rådighet fra bompengeselskapene, da midler samles inn over mange år. For 2024 er det planlagt totalt 14,8 milliarder PLN i bompenger for nasjonale motorveiprosjekter, hvorav 8,1 milliarder PLN er inkludert i finansieringen av distriktsveier (inkludert Oslo kommune).

Siden veianleggsavgifter typisk kreves inn på etterskudd, er det uklart hvor mye sjåførene betaler innen utgangen av 2024, men Vegvesenet har beregnet at det vil ligge på rundt 16 milliarder.

Hva er veiavgifter til for?

Formålet med finansieringen av bompenger er å fremskynde utbyggingen av veiinfrastruktur. I noen tilfeller kan inntekten brukes til andre formål, som for eksempel styrking offentlig transport i byer eller trafikkregulering, i form av rushtidsavgifter lagt til bompenger.

Hvor mye betaler vi for reiser?

Bompenger kan medføre betydelige kostnader. Enten du bruker bilen til din daglige reise og trenger å passere stasjonen bompengeinnkreving, eller skal du på ferie. Med reiseplanleggeren kan du dra nytte av veiavgiftskalkulator og få full oversikt over bompengeutgiftene under reisen.

Kilde: NAF

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
12:31, Mai 9, 2024
temperaturikon 10° C
tungt skyet
Fuktighet: 87%
Pressure: 1024 mb
Vind: 3 mph
Vindsmak: 8 mph
Skyer: 100%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 4: 53 am
Solnedgang: 9: 33 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Medietilsynet: Spredning av falsk informasjon påvirker tilliten til myndigheter og media

Medietilsynet: Spredning av falsk informasjon påvirker tilliten til myndigheter og media Ifølge en ny undersøkelse fra Medietilsynet frykter åtte av ti nordmenn at...


Bedriftsundersøkelse 2024: Mindre optimisme – vedvarende mangel på arbeidskraft

Bedriftsundersøkelse 2024: Mindre optimisme - vedvarende mangel på arbeidskraft En undersøkelse fra NAV viser at arbeidsgivere er mindre optimistiske med tanke på fremtidsutsiktene. Redusert …


Avregistrering og omregistrering av kjøretøyet ditt selv – det er enkelt

Av- og omregistrering av kjøretøyet selv - Det er enkelt Du kan avregistrere og registrere kjøretøyet ditt på Din Side på Statens vegvesens nettsider. Det viktigste er at du kan…


Besøk våre sosiale nettverkssider