Oslofjordtunnelen vil være stengt i fire dager i mars for beredskapsøvelser. Dette vil gjøre nødetatene bedre rustet til å håndtere hendelser i tunnelen.
På grunn av øvelsene vil Oslofjordtunnelen være stengt fra klokken 10.00 til 14.00 4. mars, 5. mars, 6. mars og 14. mars.
Disse stengingene skjer i tillegg til vanlige nattstenginger for tunneldrift og vedlikehold.
Les også: Tesla dominerer i klager
Oslofjord-tunnelen stengt i fire dager i mars
Grunnen til at tunnelen blir stengt i fire dager for øvelsen er for å sikre trening større antall mannskaper. Det er også mulig å la alle brannvesenet i området, samt vegtrafikksentraler i Statens vegvesen delta.
– Vi beklager ulempene for trafikantene, men som følge av dette er nødetatene bedre forberedt på å håndtere hendelsen i Oslofjordtunnelen, sier Anine Kalmo Larsen, praktisk leder og operasjonsleder for tunnelen. brannvern hos Statens vegvesen.
Fullskala øvelser
I Oslofjordtunnelen redningstjeneste skal utføre den såkalte fullskala øvelser. Det betyr at øvelsen foregår i en tunnel hvor det spilles ut et planlagt scenario for å øve på de oppsatte treningsmålene. Fullskalaøvelser skal være så realistiske som mulig og gjennomføres i sanntid.
– Denne gangen ønsker vi ikke å beskrive scenariet på forhånd, men skjule det for mannskapene. De skal føle at situasjonen er så nær realistisk som mulig, sier Anine Kalmo Larsen.
Øvelse gjør mester
Det er krav om og tilrådelig å gjennomføre regelmessige øvelser i vegtunneler. Hovedmålene med øvelsen er å informere nødetater om dagens tunnel og dens sikkerhetsinnretninger, å samhandle og kommunisere på tog, og å trene ferdigheter og innsats.
– Det er noe med ordtaket «øvelse gjør mester». Takket være øvelser er redningstjenestene bedre forberedt til å handle effektivt og sikkert ved en reell hendelse, sier Larsen.
Bedrifter som bruker Oslofjordtunnelen i sitt daglige arbeid vil også være med på øvelsene. Redningsfolk er også involvert i alle prosjekter motorvogner og entreprenører av Statens vegvesen.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre
Źródło: Statens vegvesen
Les også: Det er ikke det høye tidsforbruket på sosiale medier som er grunn til bekymring