Stadig flere Tesla-biler dukker opp på veiene. Med dette hoper det seg opp flere klager og krav, melder Forbrukerrådet.
Det generelle bildet av en slik situasjon er basert på klager meldt til Forbrukervernkontoret i 2023 og økende antall biler i Norge. Klagene gjelder både ny- og bruktbilsalg, både privatsalg og forbrukerkjøp. Denne oversikten viser hvor mange klager hvert merke har mot tall personbiler som vi møter på veiene.
Les også: 13 % økning i antall personer som bruker sosialhjelp
– Klagefrekvensen er høy, og tydeligvis har mange forbrukere problemer med Tesla. De tre merkene som topper listen over klager, alle sammen har sett en økning i antall biler – noe som kan tyde på at nyere bilmodeller har noen ufullkommenheter – sier seniorrådgiver Thomas Iversen fra Forbrukerrådet.
Tre merker på toppen av klagene
Tesla, Audi og BMW topper klagestatistikken. I den andre enden er Toyota – som skiller seg ut for sin svært lave tvisteprosent til tross for det store antallet biler på veien og den høye gjennomsnittsalderen på bilparken.
Ikke mer "selges som den er"
Od januar I 2024 trådte endringer i forbrukerloven i kraft. Thomas Iversen håper at disse endringene vil bidra til en nedgang i antall klagesaker de neste årene.
– Næringsdrivende kan ikke lenger selge biler med vilkårene "solgt som den er" og lignende vilkår. Denne bestemmelsen økte risikoen for forbrukere for å motta en bil med skjulte feil og mangler. Vi håper at lovendringen vil gjøre det kjøp av bruktbil tryggere i fremtiden, sier Iversen.
I tillegg til at du ikke lenger kan selge en bil «solgt som den er», har den nye forskriften utvidet omvendt bevisbyrde fra 6 måneder til 2 år.
– Dette innebærer at mangler og mangler som oppstår de første 2 årene tilskrives selger. Dersom selger ikke ønsker å dekke reparasjonskostnadene, må han bevise at han ikke er ansvarlig for mangelen. Dette forbedrer forbrukerens posisjon i bilmarkedet betydelig, legger Iversen til.
Husk teknisk tilstandsrapport
Hvis du vurderer kjøp av ny bil brukt, enten det er en Tesla eller Toyota, har Forbrukerrådet noen gode råd til deg.
– Les annonsen nøye. Hvis du savner noe i annonsen, vil du ikke kunne klage på det senere. Sjekk om bilen er importert, om den har fått service i henhold til produsentens anbefalinger og når den sist ble utført på service teknisk inspeksjon (EU-kontroll). Hvis du har spørsmål om annonser, send en melding til selger og spør hva det betyr, råder Iversen.
Videre anbefaler Forbrukerrådet på det sterkeste at du ber om bilhelserapport og utarbeider kontrakt.
– Forbrukerrådet anbefaler å bruke tilstandsrapporter fra NAF, Viking eller en autorisert tjenesteleverandør verksted bilindustrien. Uansett hvor godt forholdet mellom kjøper og selger er, er det også viktig å utarbeide en skriftlig kontrakt. Alle muntlige arrangementer skal inngå i kontrakten. Takket være dette vil du unngå en situasjon der det står ett utsagn mot et annet, legger Iversen til. Til elbiler Det er også verdt å vurdere en batterihelsetest.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre
Kilde: Forbrukerrådet, Foto: pixabay