Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Ikke bli fanget av svindlere: Hvordan gjenkjenne falske e-poster og unngå svindel?

Ikke bli fanget av svindlere

I den digitale tidsalderen, hvor de fleste av oss ser på hundrevis av e-poster hver dag, er det veldig viktig å kunne skille ekte fra falske. Svindlere sover ikke og utvikler stadig nye metoder for å lure oss. Denne artikkelen vil hjelpe deg å gjenkjenne når en e-post ser ut til å være fra et offentlig organ eller annen pålitelig institusjon, men faktisk er det forsøk på svindel.

Hvordan sjekke om en e-post er autentisk?

Vi mottar ofte e-poster som ved første øyekast virker offisielle. For eksempel, du kan motta en melding som ser ut til å komme fra posten. Men hvordan kan vi sjekke om denne e-posten faktisk kommer fra den virkelige avsenderen og ikke bare er en smart forfalskning?

Vårt eksempel: Hva er galt med denne e-posten?

I vårt eksempel er det tydelig at noe er galt. Det er viktig å ikke klikke på noen mistenkelige lenker i slike meldinger. Men hvordan vet du det egentlig? vi har å gjøre med svindel?

Vær oppmerksom på avsenderens e-postadresse

En av de enkleste måtene å bekrefte ektheten til en e-post er å sjekke avsenderens e-postadresse. Det vedlagte bildet viser hvordan en typisk svindlers e-postadresse ser ut – domenet i e-postadressen samsvarer ikke med den offisielle adressen til institusjonen som meldingen angivelig kommer fra.

Hva vil skje etter å ha klikket på lenken?

Hvis du klikker på en lenke i en mistenkelig e-post, vil du sannsynligvis bli bedt om dine detaljer dataene dine personlig informasjon. Dette gjør at svindlere senere kan bruke denne informasjonen til stjele identiteten din eller økonomiske ressurser. Derfor, hvis du mottar en slik e-post, ikke svar på den. Det er best å slette meldingen umiddelbart eller flytte den til søppelpostmappen.

Tyver sover ikke - vær på vakt!

Datatyver og nettsvindlere leter stadig etter nye metoder for å dra nytte av vår uoppmerksomhet og naivitet. Derfor er det så viktig å alltid være på vakt og se opp for alle e-poster som virker mistenkelige. Husk at det er bedre å spille trygt og dobbeltsjekke enn å angre.

Kjøretøysregistrering i Norge: En enkel steg-for-steg guide

.

Har du nettopp kjøpt en bil i Norge og lurer på hvordan du registrerer den? Registreringsprosessen kan virke komplisert, men den er faktisk enkel og tilgjengelig. I denne artikkelen vil vi forklare deg steg for steg hvordan du registrerer kjøretøyet ditt i Norge, enten det er en bil, motorsykkel eller annet kjøretøy.

Hvem må registrere et kjøretøy i Norge?

I Norge må alle som kjøper et kjøretøy, enten det er en bil eller en motorsykkel, registrere det. Registreringsprosessen varierer avhengig av kilden til kjøretøyet. Ved kjøp hos forhandler vil de ansatte i utstillingslokalet ta seg av formalitetene for deg. Men når du kjøper fra en mellommann eller en privatperson, må du kjenne til registreringsforpliktelsene dine.

Hvor omregistrerer man et kjøretøy?

Kjøretøyregistrering skjer hos Vegtransportkontoret (Statens vegvesen), som også behandler forvaltning av norske veier. Dette kontoret gir også all nødvendig informasjon og hovedavdelingen er lokalisert i Oslo. Den beste og mest praktiske måten å gjøre dette på er via nettsiden Statens vegvesen ved å logge inn på din egen profil.

Trinn for trinn: Registreringsprosedyre

prosessen Registrering innebærer flere viktige trinn, inkludert å ha passende dokumenter som skjema NA 0232 og bevis på identitet. Det er også viktig å sende inn salgsmeldingsdokumentet innen 3 dager etter kjøpet og betale registreringsavgiften. Husk behovet for ansvarsforsikring, som er nødvendig for å reise lovlig norske veier.

Online registrering trinn for trinn.

Registrering av kjøretøy i Norge på nett er en prosess som kan variere avhengig av gjeldende regelverk og tilgjengelighet på nett. Nedenfor er en generell trinn-for-trinn-guide for hvordan du gjør dette, basert på aktuell informasjon fra 09.01.2024. januar XNUMX:

  1. Online kravsjekk:
    • Besøk den offisielle nettsiden til Statens vegvesen på www.vegvesen.nofor å sjekke om det er mulig å registrere kjøretøyet ditt på nett og hva kravene er.
  2. Samling av dokumenter:
    • Sørg for at du har alle nødvendige dokumenter. Dette kan omfatte meldingsskjema for eierskifte (salgsmelding), identitetsdokument, D-nummer og eventuelt andre dokumenter knyttet til kjøretøyet.
  3. Logg inn eller registrering på nettplattformen:
    • Hvis registrering online er tilgjengelig, må du logge inn eller registrere deg på kontorets nettplattform. Dette kan ha sammenheng med bruk av norsk BankID eller et annet autentiseringsmiddel.
  4. Fyll ut nettskjemaet:
    • Fyll ut det elektroniske registreringsskjemaet med all nødvendig informasjon om deg selv og kjøretøyet ditt.
  5. Sende dokumenter:
    • Avhengig av dine krav, kan du bli bedt om å laste opp skanninger eller bilder av nødvendige dokumenter via plattformen.
  6. Betaling av registreringsavgiften:
    • Påmeldingsavgiften må betales online. Kontoret tilbyr vanligvis elektroniske betalingsalternativer som f.eks kredittkort eller bankoverføring.
  7. Venter på bekreftelse:
    • Når du har fullført den elektroniske registreringsprosessen og betalt alle avgifter, må du vente på offisiell bekreftelse av kjøretøyregistreringen. Dette kan sendes via e-post eller brev.
  8. Samle et nytt kjøretøykort:
    • Etter vellykket registrering vil du motta et nytt vognkort (Vognkort) som sendes i posten til din adresse.
  9. Inspeksjon og forsikring av kjøretøy:
    • Sørg for at kjøretøyet har bestått de nødvendige inspeksjonene og er forsikret før du begynner å bruke det.
  10. Overholdelse av forskrifter:
    • Husk å alltid holde deg oppdatert på gjeldende veitrafikk- og kjøretøyregistreringsbestemmelser i Norge.

Merk: Denne prosessen kan endres, så det anbefales å sjekke den nyeste informasjonen på den offisielle nettsiden til Vegtransporttilsynet eller kontakte dem direkte for oppdatert informasjon.

Hvor mye er registreringsavgift

Kostnaden for kjøretøyregistrering avhenger av mange faktorer, inkludert produksjonsår og kjøretøytype. Vi presenterer de omtrentlige kostnadene ved registrering av ulike typer kjøretøy, fra motorsykler til varebiler og busser.

Å registrere et kjøretøy i Norge trenger ikke å være en vanskelig oppgave. Ved å følge tipsene våre kan du registrere ditt nye kjøretøy raskt og effektivt. Husk at det alltid er verdt å sjekke den nyeste informasjonen og kravene på den offisielle nettsiden Veitransportkontoret.

Stand-Up Piotr Przytuła på Drivhuset Restaurant Randaberg – Stavanger

.

Vi inviterer deg til ekstraordinære kvelder fulle av latter og moro! 9. og 10. februar 2024, klokken 19, er det Stand-Up-forestilling på en polsk restaurant i Stavanger - Drivhuset Restaurant Randaberg. Dette er en unik mulighet til å tilbringe en kveld full av underholdning og god moro med den fantastiske komikeren Piotr Przytuła.

Stand-up Piotr Przytuła

Piotr Przytuła, fra Sosnowiec, er en ekstraordinær karakter som vil fengsle deg med sitt talent for humor. Selv om han pleide å trene boksing, kjemper han nå kun mot kjedsomheten og melankolien til seerne. Tapet hans til fri i den siste turneringen ble legenden. Nå er det han som står på scenen og vinner publikums hjerter. Hans forestillinger er en ekte tsunami av energi, men også øyeblikk fulle av fred og refleksjon. Piotr Przytuła vil overraske deg med sin uforutsigbare sans for humor og allsidighet. Piotr er ikke bare en komiker, men også en kunngjører, akrobat og arrangør av komediearrangementer.

Drivhuset Restaurant Randaberg

Lokalet for disse unike forestillingene er Drivhuset Restaurant Randaberg, som ligger i Vistnesveien 5, 4070 Randaberg. Dette er et sjarmerende sted hvor deilig mat og et bredt utvalg av alkohol venter på deg, slik at du kan nyte kvelden til det fulle. Atmosfæren i restauranten vil gi deg en uforglemmelig opplevelse og vil få deg til å føle deg hjemme.

billettpris

Billettprisen for disse spesialkveldene er 195 kr. Husk at reservasjon er nødvendig. Husk å ringe 40052001 for å reservere plasser og pass på at du ikke går glipp av dette arrangementet. Du finner dem på Facebook her

Piotr Przytuła og Drivhuset Restaurant Randaberg de venter på deg med åpne armer, klar til å gi deg en dose humor og underholdning du aldri har opplevd før. Det er ikke bare en forestilling, det er en uforglemmelig reise inn i komediens og latterens verden. Ikke gå glipp av muligheten til å tilbringe en fantastisk kveld i selskap med denne ekstraordinære artisten. Vi inviterer deg hjertelig!

Temperaturen i Norge synker til og med til 40 minusgrader

.

Lave temperaturer på Nord- og Østlandet til nyttår – meteorologenes spådommer

Ifølge de siste meteorologiske varslene for nyttår vil Norge få ekstremt lave temperaturer, spesielt nord og øst i landet. Meteorologer kl

Les også: Klar til å ønske det nye året 2024 velkommen?

Kald luft vil komme til Skandinavia

Vakthavende meteorolog Martin Granerød forklarer at uken som kommer vil bringe mye kaldere luft som vil dekke hele Skandinavia. De laveste temperaturene vil bli registrert i området Indre Østlandet og Finnmarksvidda. Det er imidlertid ventet relativt mildere forhold vest i landet, spesielt langs kysten av Vestlandet, med temperaturer som trolig vil holde seg rundt null grader.

Ekstreme temperaturverdier i Norge

For å illustrere de ekstreme temperaturene du kan forvente på nyttår, her er noen eksempler fra værmeldinger:

  • Oslo: -22 grader fredag
  • Tromsø: -15 grader tirsdag
  • Mo i Rana: -21 grader onsdag
  • Bodø: -12 grader onsdag
  • Karasjok: -40 grader onsdag
  • Hamar: -19 grader torsdag
  • Trondheim: -12 grader torsdag
  • Voss: -15 grader torsdag

Skiftende værforhold og veivansker

Meteorolog Martin Granerød påpeker også at det er ventet vindfall også i disse områdene, noe som kan føre til vanskelige veiforhold. Folk som planlegger turer til fjellområder bør nøye overvåke værmeldingene, spesielt på nyttårsaften og nyttårsdag.

Husk at værforholdene kan endre seg, så det er alltid verdt å følge gjeldende værmeldinger og utvise forsiktighet når du reiser.

kilde: yr.nr

Les også: Hvordan holde nyttårsforsetter – lover vi for mye?

Forbud mot å kreve ulovlig høye gebyrer for fakturaer utstedt til forbrukere

Ifølge Forbrukertilsynet krever selskapene Convene AS, Telenor Norge AS og Telia Norge AS ulovlig høye fakturagebyrer fra forbrukerne. Forbrukertilsynet har varslet bedrifter om at vi vil fatte vedtak om forbud mot ulovlig praksis.

Forbrukertilsynet hadde i høst fire ulike tilsynssaker om størrelsen på fakturagebyret. Vi har nå varslet Convene, Telenor og Telia om at vi vil vedta et vedtak som forbyr disse selskapene å kreve ulovlig høye gebyrer ved fakturering av forbrukere.

– Vi mener seriøst at mange gründere ikke overholder lovbestemmelsene som begrenser gebyrbeløpet for fakturaer. I dette tilfellet er det selvsagt mange bransjer og bedrifter som må sette seg inn i regelverket så fort som mulig og endre praksis for å unngå lovbrudd, sier Trond Rønningen, direktør i Norgeskontoret. Forbrukerbeskyttelse.

Loven sier at gebyret for å motta faktura ikke kan overstige de faktiske kostnadene ved å utstede fakturaen som bæres av selskapet.

Hvilke gebyrer kan en bedrift kreve av en forbruker som en del av fakturagebyrene?

Begrensninger for fakturagebyr gjelder for alle som utsteder fakturaer til forbrukere.

Det er tillatt å kreve fakturagebyr, men dette gebyret kan ikke være høyere enn de faktiske kostnadene ved utstedelse av fakturaen.

Når bedrifter beregner hva det faktisk koster å utstede og sende en faktura, kan kun kostnadene knyttet til hver enkelt kundes valgte faktura som betalingsmåte tas med. Det er uakseptabelt å inkludere utgifter til vederlag, IT-systemer og utstyr ved beregning av fakturagebyret.

Begrensninger i hvilke kostnader som kan inkluderes i gebyret gjelder uavhengig av om den næringsdrivende selv utsteder faktura til forbrukeren eller benytter underleverandør til dette formålet. Dersom du bruker en underleverandør kan du kun belaste forbrukerne for underleverandørens faktiske kostnader, ikke fortjenesten underleverandøren tjener på sitt arbeid.

Ett selskap stiftet

I tillegg til de tre selskapene ble det i høst også innledet tilsynssak mot teleoperatøren Ice Communication Norge AS. I samsvar med retningslinjene til vår tilsynsavdeling, besluttet selskapet imidlertid å endre praksis.

– Det er veldig positivt at Ice bestemte seg for å tilpasse seg. Da slipper vi å ta en beslutning, sier direktør i Forbrukervernkontoret, Trond Rønningen.

Dersom de resterende tre overvåkede selskapene endrer sin praksis innen 18. januar 2024, tar vi ingen avgjørelse. Hvis de ikke endrer praksis, vil selskaper som fortsetter å bryte loven få store bøter. Vi har varslet Convene om en bot på 3 000 000 kroner per uke dersom de fortsetter denne praksisen, mens Telenor og Telia er varslet ukebøter på henholdsvis 2 200 000 kroner og 1 300 000 kroner.

Før vi fatter vedtak vil Convene, Telenor og Telia få anledning til å kommentere saken til Forbrukertilsynet frem til 18. januar 2024.

Hvorfor disse tre selskapene?

Lenge har vernetilsynet Forbrukere mottatt et stort antall klager på at bedrifter og bransjer tar høye gebyrer for fakturaer.

Grunnen til at Forbrukertilsynet nå skal vedta Convene, Telenor og Telia er fordi de fakturerer for tjenester som nesten alle forbrukere bruker: helsetjenester og telefoni. Disse selskapene er de største i sine bransjer, og som et resultat påvirker deres praksis mange forbrukere.

Forbrukertilsynet vil i fremtiden sjekke om også bedrifter fra andre bransjer overholder lovkravene om begrensning av fakturagebyrer.

«Nå som disse problemene er kjent, forventer vi at alle andre selskaper som fakturerer forbrukere også overholder lovens krav. Dersom vi ved etterfølgende tilsyn oppdager lovbrudd fra andre gründere, kan reaksjonene våre bli alvorlige, sier Rønningen.

Har du mottatt en regning med høyt fakturagebyr?

Forbrukerrådet har informasjon til forbrukere som mener de har mottatt for høye fakturagebyrer på nettsiden sin. Forbrukerrådets veiledning om overbelastning på faktura finner du her.

Forbrukere kan også kontakte Forbrukerrådet for veiledning om hvordan de går frem.

Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre

Kilde: Forbrukertilsynet

Les også: Økokrim deltok i en aksjon mot kjælesmugling

Regjeringen ønsker klare rammer for lovlig passasjerkabotasje i Norge

.

– Den norske regjeringen ønsker å sikre konkurranse på like vilkår i turistbussnæringen og begrense bruken av lavtlønnede utenlandske sjåfører i Norge, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Regjeringen vedtok å innføre en klar tolkning av hva som er tillatt i Norge når det gjelder personkabotasjetransport. Fra 1. januar 2024 vil utenlandske busselskaper kun kunne frakte passasjerer på norske veier i maksimalt 20 dager sammenhengende og maksimalt 30 dager totalt i løpet av et kalenderår.

Regjeringen følger for tiden opp handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren og gjør konkrete grep for å definere midlertidig kabotasje i persontransport.

Kabotasje er transport mellom to steder i et annet land enn transportørens faktiske operasjonssted. EØS-reglene tillater transportører fra EU/EØS-land midlertidig å utføre kabotasje på turbusser, men begrepet «midlertidig» er ikke nærmere definert.

Les også: Ukrainere som reiser til hjemlandet risikerer å miste oppholdstillatelsen i Norge

– Uten en klar grense for hva som er tillatt under «midlertidig» kabotasje, er det vanskelig å håndheve denne bestemmelsen. Det er derfor viktig at vi raskt lager et juridisk rammeverk for kabotasje i Norge. Med klare rammer på når utenlandsk busselskaper kan tilby innenlandstransport i Norge, vi bidrar til like konkurransevilkår og unngår sosial dumping, sier Nygård.

Samferdselsdepartementet er kjent med at EU-kommisjonen har tatt Danmark for EU-domstolen for å få en nasjonal tolkning av hva som er midlertidig kabotasje. På norsk side følger departementet nøye med i denne saken og vil gripe inn i denne saken til Danmarks favør, med argumentasjon for at det er nasjonalt handlingsrom på dette området.

Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre

Kilde: regjeringen

Les også: Historien om norsk olje på 5 minutter

Endringer i forskrift om arbeidsmiljø fra 1. januar 2024

.

Stortinget har vedtatt en rekke endringer i arbeidsmiljøregelverket. Inndataendringeri kraft fra det nye året. Her har vi samlet de viktigste endringene i arbeidsmiljøloven og arbeidsmiljøforskriften. Mange forskriftsendringer er et resultat av regjeringens arbeid i henhold til anbefaling fra Fougnerkommisjonen om arbeidslivets fremtid og den norske modellen.

Endringene skjer takket være regjeringens arbeid etter norsk modell. Målet er å fremme et trygt og seriøst arbeidsliv og å bevare den norske arbeidslivsmodellen.

Les også: Ny rekord i antall barn som bruker SFO

Her er noen av endringene i arbeidsmiljøregelverket som trer i kraft 1. januar 2024:

Hvem regnes som ansatt

Fra 1. januar skal arbeidsmiljøloven definere hva det vil si å være «arbeidstaker». Endringen vil gjøre det lettere å skille ansatte fra entreprenører. Definisjonen er viktig fordi arbeidsmiljøloven med tilhørende forskrifter kun gir rettigheter i arbeidsgiver-arbeidstakerforholdet.

Fra nyttår har en gitt person status som ansatt, med mindre klienten bestemmer at "det er stor sannsynlighet for at det er et forlovelsesforhold".

Arbeidsmiljølovens artikkel 1-8 endres.

Se artikkelen som forklarer begrepet arbeidsgiver

Se lovvedtaket som beskriver forskriftsendringen (lovdata.no)

Noen virksomheter er pålagt å ha verneombud og arbeidsmiljøutvalg

Terskelen for at en virksomhet skal ha verneombud er senket fra 10 til 5 ansatte. Utgangspunktet for lovverket er at alle virksomheter skal ha verneombud, men for virksomheter med færre enn 10 ansatte er det likevel mulig å avtale andre ordninger for deltakelse. Nå gjelder dette alternativet kun for bedrifter med færre enn 5 ansatte.

Fra nyttår vil det dessuten etableres arbeidsmiljøutvalg i virksomheter med over 30 ansatte. Tidligere var dette påkrevd for bedrifter med mer enn 50 ansatte. Det bør også opprettes et arbeidsmiljøutvalg i virksomheter med 10 til 30 ansatte dersom en av partene i virksomheten krever det.

Arbeidsmiljølovens artikler 6-1 og 7-1 endres. I tillegg endres art. 3-7 i forskrift om organisering, ledelse og medvirkning på en slik måte at den er i samsvar med art. 7-1 i loven.

Noen virksomheter er pålagt å ha verneombud og arbeidsmiljøutvalg

Terskelen for at en virksomhet skal ha verneombud er senket fra 10 til 5 ansatte. Utgangspunktet for lovverket er at alle virksomheter skal ha verneombud, men for virksomheter med færre enn 10 ansatte er det likevel mulig å avtale andre ordninger for deltakelse. Nå gjelder dette alternativet kun for bedrifter med færre enn 5 ansatte.

Fra nyttår vil det dessuten etableres arbeidsmiljøutvalg i virksomheter med over 30 ansatte. Tidligere var dette påkrevd for bedrifter med mer enn 50 ansatte. Det bør også opprettes et arbeidsmiljøutvalg i virksomheter med 10 til 30 ansatte dersom en av partene i virksomheten krever det.

Arbeidsmiljølovens artikler 6-1 og 7-1 endres. I tillegg endres art. 3-7 i forskrift om organisering, ledelse og medvirkning på en slik måte at den er i samsvar med art. 7-1 i loven.

Se artikkelen om flere virksomheter som trenger å ha verneombud og arbeidsmiljøutvalg

Spørsmål og svar på forskriftsforslag for verneombud

Se lovvedtaket som beskriver forskriftsendringen (lovdata.no)

Oppgavene til sikkerhetsinspektøren endres fra 1. januar 2024

Fra årsskiftet vil verneombudets ansvar for å ivareta de ansattes interesser i saker knyttet til arbeidsmiljøet også omfatte kontraktsansatte og selvstendige oppdragstakere som er nært knyttet til virksomheten.

Det presiseres også at verneombudet skal sørge for det psykososiale arbeidsmiljøet til ansatte.

Arbeidsmiljøloven § 6-2 endres.

Se nyhetene som beskriver endringer i oppgavene til sikkerhetsoffiserer

Se lovvedtaket som beskriver forskriftsendringen (lovdata.no)

Ansatte som jobber i konsernselskaper får større rettigheter

Rettighetene styrkes på fem områder:

  1. Informasjon og diskusjon: Det ble pålagt morselskapet i konsernet en ny forpliktelse til å etablere rammer for samarbeid, informasjon og diskusjon internt i konsernet. Kravet gjelder konsern med virksomheter som jevnlig sysselsetter minst 50 ansatte.
  2. Fortrinnsrett til ny ansettelse etter oppsigelse: For tiden har ansatte som er oppsagt på grunn av forhold ved bedriften fortrinnsrett til ny ansettelse i bedriften. Fra nyttår utvides denne fortrinnsretten når arbeidsgiver er en del av konsernet. Fortrinnsretten vil da gjelde for alle selskaper i konsernet. Endringen utvider stillingsvernet i den forstand at permitteringer i ett selskap i konsernet også påvirker muligheten til å ansette nye medarbeidere andre steder i konsernet.
  3. Plikt til å informere om fortrinnsrett: Ved oppsigelse vil arbeidsgiver være forpliktet til å informere om fortrinnsrett både i eget selskap og i andre selskaper i konsernet. Arbeidsgiver må også fastsette hvilke selskaper som inngår i konsernet på oppsigelsestidspunktet.
  4. Plikt til å foreslå annet passende gruppearbeid: Arbeidsmiljøloven inneholder i dag en bestemmelse som sier at ved oppsigelse på grunn av aktivitetsreduksjon eller rasjonaliseringsvirksomhet er oppsigelsen ikke saklig begrunnet dersom arbeidsgiver må tilby arbeidstakerne en annen passende jobb i virksomheten. Fra nyttår vil det være slik at dersom arbeidsgiver tilhører et konsern, vil ikke oppsigelsen være saklig begrunnet dersom en annen passende jobb kan tilbys i andre virksomheter fra konsernet.
  5. Avklaring av selskapet som kravet er rettet mot: Fra nyttår fastsetter arbeidsmiljøloven at ved arbeidstakers tvist om gruppefortrinnsrett, skal anmodningen om forhandlinger rettes mot virksomheten som innehar den gitte stilling, krever forutgående.

Artikkel 8-4, 14-2, 14-3, 15-4, 15-7 og 17-3 i arbeidsmiljøloven endres.

Se lovvedtaket som beskriver forskriftsendringen (lovdata.no)

Utvidet drøftingsplikt

Fra nyttår utvides drøftingsplikten til arbeidsgivers bruk av selvstendige oppdragstakere og kjøp av tjenester fra andre næringsdrivende som påvirker bemanningen.

Frem til nå har arbeidsgiveren minst én gang i året vært nødt til å diskutere med tillitsvalgte bruk av deltidsarbeid, vikariater, fremleie, selvstendige entreprenører og kjøp av tjenester fra andre virksomheter som har betydning for bemanningen. Diskusjonen skal inneholde blant annet: grunnlag, omfang og konsekvenser for arbeidsmiljøet.

Samtaleplikten er utvidet også når en av partene, tillitsvalgte eller arbeidsgiver krever det.

Se lovvedtaket som beskriver forskriftsendringen (lovdata.no)

Nye krav i offentlige anskaffelser

Ved kjøp av bygge- og anleggsarbeider er offentlige virksomheter pålagt å ha kontrakter som forplikter leverandører og underleverandører til å gi ansatte visse lønns- og arbeidsvilkår. Fra nyttår blir det flere endringer i regelverket om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige anskaffelser. Det vil blant annet være krav om at offentlige anskaffelser skal inneholde kontraktsmessige forhold om:

  • obligatorisk tjenestepensjon
  • HMS-kort
  • språkkunnskaper og informasjonsplikt

Bestemmelsen om lønns- og arbeidsvilkår ved offentlige anskaffelser endres i § 5

Se nyheter om ny DFØ-veileder for kontraktsovervåking

Se endringsforskriften som beskriver forskriftsendringen (lovdata.no)

Strengere språkkrav på byggeplasser

Det vil komme nye krav i byggebransjen om språkkunnskaper og informasjonsplikt. I byggesaksforskriften fra nyttår ble det fastsatt at all skriftlig dokumentasjon som brukes i eller knyttet til arbeidene skal foreligge slik at opplysningene kan forstås klart for vedkommende.

For å sikre at manglende kommunikasjon ikke utgjør en sikkerhetsrisiko, må alle som arbeider på en bygge- eller anleggsplass også kunne forstå informasjonen som formidles. Utgangspunktet er at minst én person i et individuelt arbeidslag skal kunne forstå og kommunisere på norsk eller engelsk, samt på et språk som alle andre i arbeidslaget kan. Dette følger av høringsprotokollen om endringen.

Art. blir endret. 19 i byggesaksforskriften.

Se nyheter om nye språk- og informasjonskrav i bygg

Se endringsforskriften som beskriver forskriftsendringen (lovdata.no)

Rekrutteringsbedrifter skal godkjennes

Fra nyttår innføres en ny godkjenningsordning for HR-bedrifter. Tidligere var det kun et krav om å registrere arbeidsformidling.

Fra 1. januar 2024 må alle virksomheter med ansatte i Norge søke om godkjenning fra Arbeidstilsynet. Bare rekrutteringsselskaper med slik tillatelse kan lovlig ansette arbeidstakere.

Denne "Rekrutteringsfirmaforordningen" endres herved som "Rekrutteringsfirmaforordningen".

Les også: Rekrutteringsbedrifter i Norge må innhente tillatelse fra Arbeidstilsynet

Beskyttelsen mot seksuell trakassering skal styrkes

Fra 1. januar vil arbeidsmiljøloven presisere at vern mot trakassering også skal gjelde seksuell trakassering.

Arbeidsmiljøloven sier i dag at arbeidstakere ikke kan bli utsatt for trakassering eller annen utilbørlig oppførsel. Selv om det ikke er noen tvil om at gjeldende lovgivning også omfatter seksuell trakassering, kan en avklaring hjelpe bedrifter med mer oppmerksomhet på forebyggende tiltak mot seksuell trakassering på arbeidsplassen.

Endring av arbeidsmiljøloven § 4-3.

Se nyheter om endringer i lover om seksuell trakassering

Se lovvedtaket som beskriver forskriftsendringen (lovdata.no)

Rett til fast ansettelse etter tre års vikariat

Fra nyttår vil enhver som har jobbet midlertidig i bedriften i mer enn tre år ha rett til fast ansettelse.

Tidligere krevde lovverket tre eller fire års midlertidige ansettelser, avhengig av det midlertidige ansettelsesgrunnlaget. Etter endringen har det ingen betydning hva grunnlaget for midlertidig ansettelse blir. Etter tre år med midlertidig ansettelse vil arbeidstakeren fortsatt ha rett til å bli fast ansatt.

Arbeidsmiljøloven §14-9 endres.

Se lovvedtaket som beskriver forskriftsendringen (lovdata.no)

Adgang til dispensasjoner for bruk av ikke-godkjent løfteutstyr for personløft vil bli avviklet

Som hovedregel skal løft av arbeidere skje med utstyr som er godkjent for dette formålet. Arbeidstilsynet har til nå hatt en praksis med å innvilge dispensasjonssøknader for bruk av ikke-godkjent utstyr til å utføre arbeid som inngår i virksomhetens daglige virksomhet. Denne praksisen vil bli avviklet på nyåret.

Derfor skal arbeidsutstyr som ikke er konstruert for å løfte personer kun brukes under visse forhold eller i nødssituasjoner. Fra nyttår er det i forskriftsteksten presisert at nødløft kun kan gjennomføres når «løftet medfører liten fare, er kortvarig og gjelder enkle oppgaver».

Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre

Kilde: Arbeidstilsynet

Les også: Økokrim deltok i en aksjon mot kjælesmugling

Det første møtet i undersøkelseskommisjonen om utenlandsadopsjoner

.

Kommisjonen, som skal avgjøre om norske styresmakter har utøvd tilstrekkelig kontroll med adopsjoner i utlandet og om og i hvilken grad det var ulovlighet ved adopsjoner i Norge, har allerede startet sitt arbeid.

– Regjeringsmyndighetenes hovedprioritet er å sikre at adopsjoner er trygge. I andre land har informasjon om ulovligheter kommet frem adopsjoner internasjonale adopsjoner og informasjon om alvorlige forhold ved enkelte internasjonale adopsjoner i Norge, sier barne- og familieminister Kjersti Toppe.

Kommisjonen vil undersøke vedtak på systemnivå. For å belyse systemet må de blant annet se på utvalgte enkeltsaker. De skal beskrive hvilket system for kontroll og tilsyn med utenlandsadopsjoner som var på plass og vurdere hvordan norske forvaltningsmyndigheter håndterte situasjoner der de fikk melding om eller kjennskap til forhold i opprinnelseslandet som krevde ytterligere tiltak.

Er adopsjonssystemet i Norge riktig?

– Etterforskningen vil være omfattende og omfatte alle land som Norge samarbeider med om adopsjon. Målet er å sjekke om adopsjonssystemet i Norge er riktig. Dette inkluderer spørsmål angående regelverk og øve. Det er nødvendig å kontrollere om rettssikkerhet og menneskerettighetsforpliktelser er ivaretatt under hensyntagen til barnets beste. Kommisjonen vil komme med anbefalinger for adopsjonssystemet i fremtiden, sier Toppe.

Fristen for å levere rapporten er to år fra starten av utvalgets arbeid. Kommisjonen skal presentere en eller flere periodiske rapporter om situasjonen i de enkelte land eller om andre relevante temaer.

- Vi har valgt ut et godt sammensatt utvalg på fem meget kompetente personer. De har en god kombinasjon av faglig kunnskap og erfaring for å løse den viktige oppgaven med å granske internasjonale adopsjoner. Det skal også etableres en referansegruppe, sier Toppe.

Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre

Kilde: regjeringen

Les også: Økokrim deltok i en aksjon mot kjælesmugling

En gjeng med tyver stjeler hjul i høytiden

En gjeng tyver stjeler hjul i perioden ferie.

Sist helg ble alle fire hjul stjålet fra en bil som var løftet og plassert på blokker. I en annen bil måtte tyvene stoppe tyveriforsøket. Forsikringsselskapet If frykter at gjengen herjer.

En gjeng med tyver stjeler hjul i høytiden

Ifølge If er det en god grunn til å være ekstra på vakt i jule- og nyttårshelgen.

– Tyverier skjer rett foran hus, når folk sover. Tyver opererer lydløst rett inntil veggen i huset. Veldig ubehagelig, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Som vi leser i Ifs pressemelding ble alle fire hjulene fra en BMW stjålet i Høvik i Bærum lørdag kveld, melder Budstikka. Bilen ble løftet og plassert på treklosser. Samme natt, bare noen kilometer unna, mot Jar, ble en annen BMW plassert på blokker. Ifølge Budstikka ble tyveriforsøket av en eller annen grunn avbrutt her, og i morgentimene fant eieren bilen på heis og på blokker, med dekk og felger intakte.

Les også: Inntil 6000 kr skattefritt

– Dessverre ser det ut til at gjengen er tilbake på «jobb». Det har vært utallige tyverier av dyre felger og hjul i Sør-Norge denne høsten. Disse hjulene eksporteres vanligvis fra Norge, sier Clementz.

Tyver er interessert i dyre felger. Et slikt sett med felger kan koste rundt 40 000-50 000 kr.

I høst ble det stjålet hjul fra blant annet biler. i Oslo og Re og Vestfold.

– Dersom du merker aktivitet i området som ligner spaning eller forberedelser til tyveri, ta kontakt med politiet. Ikke prøv å konfrontere dem. Skriv ned detaljene og noter om mulig bilnummer, merke og modell, råder Ifs kommunikasjonssjef.

Problemet rammer hovedsakelig BMW-eiere, men felger fra andre biler kan være attraktive for tyver.

– Biler parkert i en lukket garasje er tryggere. Hvis du parkerer i en innkjørsel, bør du vurdere å installere bevegelsessensorbelysning. Slike tiltak kan gjøre det mindre viktig å stjele hjul fra en bestemt bil, sier Sigmund Clementz.

Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre

Kilde: If

Les også: Etter en ulykke – Inspeksjon av byggeheiser anbefales også i Norge

Ny rekord i antall barn som bruker SFO

.

Etter at regjeringen i høst innførte 12 timer gratis fritidsaktiviteter per uke for alle andreklasseelever, økte antallet barn som deltar i fritidsaktiviteter med 13 prosentpoeng. Mer enn ni av ti elever i andreklasse går for tiden

De to siste budsjettene innførte gratisplasser på SFO både for 1. og 2. år. Neste høst er SFO også gratis for klasse 3. Satsingen gjør det mulig familier sparer rundt 20 000 kroner per år per barn og er en videreføring av regjeringens satsing på SFO på Hurdalsplattformen.

Nye data fra Utdanningsdirektoratet for skoleåret 2023-24 viser ny rekord i deltakelse i fritidsaktiviteter. Den største økningen ble registrert blant elever i andre klasse.

– Vi har prioritert gratis fritidstilbud for å utjevne sosiale forskjeller og bygge en sterkere skole sosialt for alle. Det har ført til at mange flere barn nå bruker SFO. For mange foreldre er det pris som avgjør om de skal kunne sende barna på SFO. Billigere SFO hjelper barnefamilier i økonomisk vanskelige tider, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun.

Høsten 2022 innførte regjeringen 12 timer gratis fritidsaktiviteter per uke for alle elever i første klasse. Dette førte til en økning i andelen førsteklassinger som går på SFO fra 83 % til 92 %. Foreløpig er SFOs førsteklassingsprosent på 94 %. Fra høsten 2023 kan alle andre klasseelever også delta i undervisningen, uavhengig av foreldrenes formue. Dette førte også til en rekordøkning i deltakelsen, fra 79 % til 92 %.

Nå er gratis SFO også tilgjengelig for elever i tredje klasse

Til høsten utvides tilbudet om 12 timer gratis SFO per uke også til elever i tredje klasse.

På 3. og 4. trinn er deltakelsen i fritidsaktiviteter i dag henholdsvis 63 % og 37 %. Totalt sett har 71 prosent av elevene i 1.-4.trinn nå tilgang til SFO, som er en økning på 12 prosentpoeng sammenlignet med skoleåret 2020–2021.

Størst vekst i Agder

Alle bydeler unntatt Oslo opplevde en økning i deltakelsen av andreklasseelever i SFO. Her er valgdeltakelsen på 98 prosent, det samme som i fjor. Økningen er størst i Agder-distriktet, med 23 prosentpoeng, mens Rogaland har den nest største økningen i valgdeltakelsen, med 20 prosentpoeng, siden i fjor.

Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre

Kilde: regjeringen

Les også: Økokrim deltok i en aksjon mot kjælesmugling

Julemesse på gårdsplassen til Birgittakirken i Fredrikstad

Vi inviterer og anbefaler alle til et ekstraordinært julearrangement i Fredrikstad - Julemessen på gårdsplassen til St. Birgittas kirke, St.Joseph gt. 17 i Fredrikstad.

Gjør deg klar for en uforglemmelig opplevelse! I tillegg til muligheten til å kjøpe unike hjemmelagde delikatesser, som julekaker, brente mandler, honning og mange andre delikatesser, vil du få muligheten til å støtte veldedige formål ved å kjøpe Caritas lys. Inntektene fra salget deres vil bli donert til veldedighet.

Men det er ikke alt! Kl. 12 vil det være en internasjonal Carol-konsert, som presenterer rikdommen av julemusikalske tradisjoner fra ulike kulturer. Dette er en unik mulighet til å nyte lyden av julesanger sammen med andre.

Les også: Hvordan lukter det i norske hjem rundt jul?

I tillegg vil det på messen være en "Levende barnehage" med deltakelse av skuespillere som tar deg med til den magiske julen.

Vi ønsker alle velkommen, uansett alder. Kom slik at vi sammen kan skape en unik atmosfære full av glede, fellesskap og raushet.

Bli med oss ​​på gårdsplassen til Birgittakirken i Fredrikstad for å feire disse spesielle øyeblikkene sammen i julens ånd.

Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre

Les også: Polske og norske juletradisjoner. Skikker, symboler og mat.

Enklere å drive egen bedrift for små og mellomstore bedrifter

Små og mellomstore bedrifter utgjør en stor andel av alle bedrifter i Norge. En fersk undersøkelse fant at mange i denne gruppen tror at det har blitt enklere å drive egen virksomhet de siste årene.

Mer enn 6000 små og mellomstore bedrifter svarte på undersøkelsen utført av Fiken, et selskap som tilbyr regnskapstjenester til denne kundegruppen. Mens 33 prosent respondentene mener at det har blitt enklere å drive egen virksomhet de siste årene, 9 % svarte at dette ikke skjedde i det hele tatt. Det ble også fremmet en rekke forslag til ytterligere forenklinger. Forslag de gjelder forskrifter vedrørende oppstart av virksomhet, regnskaps- og bokføringsprinsipper, informasjon og retningslinjer, bøter, og avslutning med skatter og avgifter.

Les også: Alle nettkjøp i utlandet vil være momspliktige

Bedrifter i Norge har generelt gode rammebetingelser

– Det som er veldig positivt er at 1 av 3 respondenter mener at det har blitt enklere å drive egen virksomhet. Dette viser at bedrifter i Norge generelt har gode rammebetingelser. Men vi har på ingen måte nådd målet vårt og vi jobber for å gjøre det enda enklere å drive virksomhet. Vi er avhengige av virksomhetenes syn på hva som må forenkles. Derfor vil informasjonen vi har mottatt nå og informasjonen vi har fått tidligere være viktig i fremtiden. Jeg vil også se på dette i forbindelse med arbeidet med den nye stortingsmeldingen om gründere og gründere, sier næringsminister Jan Christian Vestre.

Mest selskaper i Norge dette er små selskaper som ikke har egne HR- eller budsjettavdelinger. Mer enn 95 prosent av alle norske bedrifter sysselsetter færre enn 50 ansatte.

– Å drive bedrift i Norge skal være så enkelt som mulig. Slik at en håndverker, frisør eller IT-gründer kan bruke tid på å skape verdier og arbeidsplasser, i stedet for å sysle med papirarbeid. Derfor har vi i vårt arbeid satt oss et ambisiøst mål om å forenkle hverdagen til gründere – sier næringsminister Jan Christian Vestre.

Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre

Kilde: regjeringen

Les også: I 2022 ble det betalt en samlet skatt på over 1700 milliarder kroner

Besøk våre sosiale nettverkssider