Norsk politi har besluttet at det snart vil dukke opp flere seksjonelle hastighetsmålinger på veiene i Norge. Statistikken viser at tilstedeværelsen av maskiner på veiene gir god effekt og har en positiv effekt på sjåfører.
Snittmåling - en frykt for veipirater?
Norges politi er enige om at siden hastighetsmålinger dukket opp i Norges gater, har sjåførene begynt å kjøre saktere. I løpet av de siste årene har radarer som måler gjennomsnittshastigheten til sjåførene bøtelagt dem med totalt nesten milliarder kroner. Kameraene fungerer etter hensikten, og på grunn av at sjåfører er redde for å få billett, er farten i tråd med loven.
[wc_button type = "primary" url = "[wc_button type =" primary "url =" [wc_button type = "primary" url = "https://web.facebook.com/radionorwegia/" title = "Like oss på Facebook 'på!" target = "blank" url_rel = "" icon_left = "facebook-f" icon_right = "" position = "center" class = ""] Lik oss på Facebook! [/ wc_button]
Gode resultater
Det viser seg at seksjonsmålinger av kjøretøyhastighet bare gir gode resultater. Ifølge leder for trafikksikkerhet vei hos Statens vegvesen Publicznych, Bjørn Brændshøi: “Na drogach z takimi radarami liczba zabitych i ciężko rannych osób w ruchu drogowym, zmniejszyła się o połowę. Przez bardzo długi okres czasu tunel Byfjord w Rogaland był odcinkiem, na którym liczba wypadków mogła mocno niepokoić. Odkąd pojawiły się tam radary mierzące średnią prędkość pojazdu, ilość wypadków znaczenie zmalała. Dzięki nim większość kierowców utrzymuje poprawną prędkość pojazdu. Według statystyk obecnie na tym odcinku tylko 1 na 7000 kierowców przekracza zalecaną prędkość.
Les også: Huaweis direktør i Polen, arrestert mistenkt for spionasje
Det har gått nesten 30 år
Det er snart 30 år siden et fotoboks ble installert for første gang i Norge. I dag har dette landet rundt 300 slike steder, men bare 27 er radarer som måler gjennomsnittlig kjøretøyhastighet. Tatt i betraktning de gode effektene av ovennevnte radarer, vil norsk politi gjerne se flere av dem på norske veier. Dessverre innebærer dette en svært høy kostnad og strenge kriterier for etableringen.
Les også: Norsk veistatistikk 2018
Hvorfor er det så nødvendig?
Altfor mange mennesker dør fortsatt på norske veier. 2017 mennesker døde i 106, og to til i 2018. Ifølge foreløpig statistikk ble det i Norge skadet nærmere 4 mennesker i veitrafikken i fjor. De vanligste årsakene er rusmisbruk og hastighet.