Tyske transportmyndigheter har godkjent kjøretøyet, og Mercedes-Benz legger dermed til rette for å tilby et slikt system internasjonalt, forutsatt at nasjonal lov tillater det. Et spesielt DRIVE PILOT-system vil være tilgjengelig for S-klassen og EQS i første halvdel av 2022 i Tyskland.
– Nok en gang er Mercedes-Benz en pioner innen fremtidig teknologi og den første bilprodusenten i verden som tilbyr godkjent nivå tre autonom kjøring. Dette betyr at bilen kan kjøre fullt og helt selv under ekstreme forhold, med tilstedeværelse av en sjåfør. Foreløpig gjelder godkjenningen kun Tyskland, men vi håper at lignende reguleringer etter hvert vil kunne tre i kraft livet også i Norge – sier visepresident Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge.
KJØR PILOT
Når DRIVE PILOT-funksjonen er aktiv, kan sjåføren utføre tilleggsaktiviteter som å lese e-post, surfe på Internett eller se en film på en avslappende måte. I DRIVE PILOT-modus kan applikasjoner også aktiveres på kjøretøyets integrerte multimediaskjerm, som låser piloten under kjøring når kjørefunksjonen er slått av.
Etter å ha slått på DRIVE PILOT, vil bilen kunne kjøre autonomt i hastigheter på opptil 60 km/t i tung trafikk eller på relevante motorveistrekninger i Tyskland. Systemaktiveringsknappene er plassert over tommelfingeren på venstre og høyre styre. Når sjåføren trykker på dem, kontrollerer systemet hastighet og avstand og styrer kjøretøyet langs kjørefeltet. Systemet reagerer også på uventede trafikksituasjoner og håndterer dem selvstendig, for eksempel under kjørefeltunnvikelsesmanøvrer.
Sikkerhet er en topp prioritet, og hvis føreren ikke klarer å gjenvinne kontrollen, for eksempel på grunn av et alvorlig helseproblem, bremser systemet kjøretøyet kontrollert til stopp. Samtidig tennes varsellysene og når kjøretøyet stopper, aktiveres Mercedes-Benz nødtelefon og dører og vinduer låses opp. Takket være dette har alle forbipasserende lett tilgang kunne yte førstehjelp.
Omfattende sensorer inkludert LiDAR, fuktighetssensorer og mikrofoner
DRIVE PILOT er basert på miljøsensorene i kjøreassistentpakken og inkluderer også LiDAR, sensorer fuktighet i hjulbuer, bakrutekamera og mikrofoner. Det siste er spesielt viktig ved detektering av blålys og lydsignaler fra utrykningskjøretøy.
I tillegg til sensordata mottar DRIVE PILOT informasjon om veigeometri, ruteprofil, veiskilt og veihendelser som ulykker og veiarbeid fra et digitalt HD-kart. Den nøyaktige posisjonen til bilen bestemmes ved hjelp av et svært nøyaktig posisjoneringssystem som er mye kraftigere enn konvensjonelle GPS-systemer. Satellittnavigasjonsdata matches med sensordata og HD-kartdata.
HD Map gir et tredimensjonalt bilde av gaten og omgivelsene, og kartdataene lagres og oppdateres kontinuerlig. Hvert kjøretøy lagrer også et bilde av denne informasjonen på et kart om bord og sammenligner det hele tiden med backoffice-dataene. Takket være dette sørger HD-kartet for stabil posisjonering ved å presentere omgivelsene, uavhengig av bl.a. skyggeeffekter eller skitten sensor. Et kart med høy presisjon skiller seg fra andre navigasjonskart, blant annet ved å måle nøyaktighet i centimeter i stedet for meter.
Opprinnelig tilbudt på 13 191 km med motorveier i Tyskland.
Mercedes-Benz tilbyr i utgangspunktet DRIVE PILOT på 13 191 km motorvei i Tyskland. Omfattende testing av systemet er allerede i gang i både USA og Kina. Så snart det er et nasjonalt juridisk rammeverk for nivå 3 betinget autonom kjøring i flere markeder, vil teknologien implementeres steg for steg.