Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

I Norge mistet i år 26 mennesker livet i veitrafikken

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

Forrige måned ble 12 menn og 1 kvinne drept i trafikken. Dette er en økning på 11 personer sammenlignet med april i fjor. Og i år er det totalt 10 flere dødsfall i veitrafikken.

– Ser vi på året under ett, har vi en økning sammenlignet med fjoråret. I tillegg var april en spesielt tragisk måned, sier Trygg Trafikks seniorrådgiver Bård Morten Johansen. Vi er full fart inn i sesongen hvor det vanligvis er mer dødsulykker enn i andre perioder av året. Det var mye fint vær i hele landet i april. Dette, sammen med fjernede koronavirusrestriksjoner, øker aktiviteten blant folk. Dette stiller større krav til hver enkelt av oss, uavhengig av hvordan vi stiller oss til bevegelse. Nå må vi skjerpe vår årvåkenhet og skru på sansene.  

Tre personer omkom på sykkel/elektrisk scooter 

Så langt i år har tre personer omkommet i trafikken på sykkel, én syklist og to el-scootere. Alle ulykkene var kollisjonsulykker. 

– Mange finner seg i dag sykkel og får en fin opplevelse både på vei til jobb og på fritiden. Samtidig vet vi at syklister og scooterkjørere elektrisk i urbane områder har de høy risiko for skade. De vanligste sykkelulykkene og elektriske scootere dette er enkeltstående ulykker forårsaket av kantstein, hull i veien osv. Men nde alvorligste skadene er forårsaket av kollisjonsulykker, spesielt i kryss, sier han Johansen.

Godt samspill er en forutsetning for å unngå kollisjoner 

– I trafikken må vi gi hverandre handlingsrom. Vi må gi andre brukere av veien tid og rom, understreker Johansen. Fysisk tilrettelegging er et viktig sikkerhetstiltak og skal utføres i premissene til de mest sårbare trafikantene. Personer med minst vern og mindre trafikkkunnskapskrav må ha prioritet foran de med førerkort og bedre vern. Slik er det dessverre ikke mange steder og da må vi dele den traseen som vi har til rådighet best mulig.  

Manglende overholdelse av vikeplikten medfører usikkerhet, irritasjon og misforståelser hos trafikantene.

– Trafikk vekker sterke følelser og konfliktnivået mellom ulike trafikantene kan være høye – sier Johansen. Plikten for alle trafikanter til å være oppmerksom, være oppmerksom og varsom bør ikke gjentas for ofte. Dette er utiskutabelt et viktig grunnlag for å få færrest mulig trafikkulykker. Alle i veitrafikken har et ansvar, avslutter Johansen. 

Kilde: tryggtrafikk

Les og lær mer: Den tryggeste veien i Europa er fortsatt i Norge

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
2:09, den 26. 2024
temperaturikon 3° C
moderat skyet
Fuktighet: 94%
Pressure: 1008 mb
Vind: 2 mph
Vindsmak: 2 mph
Skyer: 83%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 27 am
Solnedgang: 9: 01 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Radio Wataha. Sammen skaper vi et musikalsk rom

Radio Wataha. Sammen skaper vi et musikalsk rom Vi leter etter inspirasjon. Hos Radio Wataha fokuserer vi alltid på mangfoldet og den musikalske lidenskapen i samfunnet vårt. Derfor inviterer vi deg til å bidra til radiospillelisten vår! Radio…


Nye data: Sterk økning i kommuneskattene de neste årene

Nye data: Sterk økning i kommunale avgifter de neste årene Det vil bli en drastisk økning i vann- og avløpsavgiftene de neste fire årene. Det viser en studie utført i de største kommunene i...


Høy oppslutning om barnevaksinasjonsprogrammet i Norge

Høy oppslutning om barnevaksinasjonsprogrammet i Norge Årets dekningsstatistikk fra SYSVAK Nasjonalt vaksinasjonsregister ved Folkehelseinstituttet viser at barn i Norge er godt beskyttet mot...


Besøk våre sosiale nettverkssider