Har du som forbruker fått en strømregning som ikke er i samsvar med strømavtalen din? Eller kanskje det skjedde med deg at energiselskapet brøt kontrakten du gjorde med dem? Da kan Elklagenemnda (Elklagenemnda) hjelpe til med å løse saken din.
Dersom du ønsker å klage på regningen din, eller hvis du mener at energiselskapet bryter en kontrakt du har inngått, må du først klage direkte til energiselskapet. Hvis du er uenig med forsyningsselskapet, kan du klage til Elektrisitetsklagenemnda.
Elklagenemnda behandler klager mellom forbrukere og energiselskaper. Den kan også avgjøre erstatningskrav. Dette kan for eksempel være aktuelt dersom energiselskapet sa opp en fastpriskontrakt med deg i løpet av kontraktsperioden og du tapte penger på det.
Slik sender du en klage:
- Send alltid en skriftlig klage til energiselskapet først.
- Dersom du ikke er enig kan du skrive til Elklagenemnda, per post eller e-post.
- Forklar hva som har skjedd og hva du vil klage på. Legg ved kopier av alle brev og meldinger mellom deg og energiselskapet og alle andre viktige dokumenter i saken.
- Dersom du mottar en regning du mener er feil og regningen sendes til et inkassobyrå, er det viktig å bestride regningen med et inkassobyrå. Dersom du allerede har klaget til Elklagenemnda bør du informere forsyningsselskapet og eventuelt et inkassoselskap.
Les også: Historien om norsk olje på 5 minutter
På nettsiden Elklagenemnda finner du svar på de oftest stilte spørsmålene og mer informasjon om hvordan du kan klage.
Dessverre er saksbehandlingstiden hos Elklagenemnda inntil ett år. Det er imidlertid verdt å sende inn en klage/klage der, for ofte vil alternativet være en rettssak mot strømleverandøren.
Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre. Takk skal du ha.
Kilde: forbrukertilsynet
Les og lær mer: Strømprisene i Skandinavia har gått opp