Lovforslaget legges nå frem for Stortinget, og nærmere regler om hvilke forbrytelser det gjelder vil bli tatt inn i forskriften. Dette er bare en av flere handlinger i regjeringens plan for å bekjempe sosial dumping i transportsektoren.

Les også: Hvordan søke om barnehageplass i Norge?

Foreløpig kan bøter for brudd kun ilegges for visse brudd på regler for kommersiell transport. Alle andre brudd på regelverket Inspektører skal melde fra til politiet, som deretter vil vurdere videre tiltak i saken. Dersom Stortinget godtar dette forslaget, bør håndhevingen bli mer effektiv.

– Økt bruk av økonomiske bøter for overtredelse gir god og effektiv håndheving, som igjen fører til mer like konkurransevilkår. Dette kommer store aktører til gode, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Kabotasje i transport

Innenfor EØS er kabotasje tillatt under visse betingelser. Kabotasje er når en transportør utfører transport mellom steder i et annet land enn hjemlandet.

– Transporter i strid med kabotasjereglene er ulovlige og må stanses. Når regelbrudd lett kan identifiseres ved et sjekkpunkt og det ikke er behov for politietterforskning, kan dette effektivt adresseres ved å øke bruken av økonomiske straffer for brudd, sier Nygård. Derfor jobber Samferdselsdepartementet med en forskrift som skulle innføre dette.

Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre. Takk skal du ha.

Kilde: regjeringen

Les og lær mer: Får bompenger-avgifter deg til å slutte å kjøre bil?