De nye reglene er en del av den «sosiale delen» av mobilitetspakken som ble inkludert i EØS-avtalen 18. mars. Før nytt regelverket kan gjelde i Norge, måtte det gjøres endringer i vegtrafikkloven og yrkestransportloven. Stortinget har nå vedtatt regjeringens forslag til lovendringen, og lovendringen ble i dag sanksjonert av Kongen i statsråd.

Mer effektiv kontroll og håndheving

Takket være de nye reglene er det blant annet enklere å gjennomføre kontroller. Lov om yrkestransport åpner nå for tilsyn på transportselskapets forretningssted.

I tillegg vil en lengre bruk av fartsskriverne, som i dag brukes til å kontrollere reglene om kjøre- og hviletider, tillates.

– Etter det nye regelverket skal fartsskriveren også brukes til kontroll kabotasjeforskrifter og sjåførenes arbeidstid. Den vil registrere ny informasjon som grensepasseringer. Dette vil være et nyttig verktøy for å avdekke ulovlig transport, sier Nygård.

Nå vil det også bli mulig å nedlegge bruksforbud i mangel av fartsskriver eller dersom det er overtrådt, og forbudet mot tukling av utstyret skal avklares.

Strengere regler for varebiler i internasjonal transport

Det nye regelverket vil også gjelde for de som utfører internasjonal transport med leveringsbiler med tillatt totalvekt over 2500 XNUMX kg.

- Ved transport i varebil med maks tillatt vekt over 2500 XNUMX kg innføres plikt til å ha førerkort, forskrift om kjøre- og hviletider, forskrift om kabotasje og plikt til å ha fartsskriver i kjøretøyet. . Vi ba også Statens vegvesen om å utrede muligheten for å innføre forskrifter for varebiler i innenrikstransport, sier Nygård.

Krav til hjemreise for sjåfører og kabotasje

De nye kravene vil bli spesifisert i organiseringen av virksomheten til transportselskapene. Arbeidsgivere vil måtte sørge for at sjåføren kan reise hjem innen fire uker. Kjøretøy i internasjonal transport vil også måtte returnere til operasjonssentralen i hjemlandet minst hver 8. uke.

– Vi strammer inn regelverket om kabotasje. Ved godstransport kan som før tre bestillinger gjennomføres på syv dager, men etter siste bestilling en "fryseperiode" på fire vil bli innført dager da utenlandske kjøretøy ikke vil kunne utføre kabotasje i Norge, sier Nygård.

Forskriftsendringene trer i kraft på ulike tidspunkt

Mange lovendringer krever innføring av nødvendige forskriftsendringer. Dessuten vil mange ulike regler gjelde til ulike tider i EU, noen først fra 2026. Det betyr at selv om loven trer i kraft «umiddelbart», vil mange endringer ikke ha praktiske virkninger før senere.

Kilde: regjeringen

Les og lær mer: Kriminalitet i transporttjenestebransjen