Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Allerede i år starter byggingen av verdens første så store tunnel for skip i Norge.

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

Allerede i år starter byggingen av verdens første så store bygg i Norge skipstunnel.

Prosjektet som skal koble Vanylvsfjorden og Moldefjorden er klart.

- Bygging av en skipstunnel Herfra vil den fjerne en viktig barriere for skipstrafikk i et av de mest utsatte og krevende farvannene langs norskekysten. Vi bekrefter for tiden gjennomføringen av prosjektet, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Regjeringen har allerede sendt et byggeprosjekt for skipstunnel til parlamentet.

Bakgrunnen for prosjektet er de spesielle seilforholdene rundt Stadlandet. Kombinasjonen av sterk vind, havstrømmer og undersjøisk topografi i dette området skaper store bølger forhold som krever eller forhindrer navigasjon. I dårlige værforhold går skip dit mange ganger lenger enn under gode værforhold. I tillegg er risikoen for ulykker i dette området også høyere enn i andre deler av kysten.

Les også: Lavere priser på fergeoverfarter i Norge

-Bedre tilgang og sikkerhet

- Målet med prosjektet er å forbedre tilgangen og sikkerheten til sjøtransport som skal passere Stadlandet. Dette betyr at fartøyer ikke bør ha betydelige forsinkelser på grunn av forholdene på Stadhavet, og risikoen for en ulykke bør ikke være høyere enn gjennomsnittet på kysten, sier Hareide.

Å krysse tunnelen vil redusere reisetiden og redusere drivstofforbruket til skip.

Tunnelen blir 1,7 kilometer lang og vil ha en størrelse for skip som MS Midnatsol, som eies av rederiet Hurtigruten AS. Dette betyr en seilingsbredde på 21,5 meter, en seilingshøyde på 33 meter og en seilingsdybde på 8 meter. Prosjektkostnader er innenfor rammen av den nasjonale transportplanen. Kostnaden for å bygge tunnelen er anslått til omtrent 3 milliarder CZK. Prosjektet vil gi betydelige miljøbesparelser for eksportindustrien og persontransport, vil også ha en stor en innvirkning på reiselivsnæringen på Vestlandet. Å krysse tunnelen vil forkorte reisetiden og redusere skipenes drivstofforbruk.

Prosjektet støttes av det vestnorske samfunnet og næringslivet over kysten.

- Det blir den første skipstunnelen av denne størrelsen i verden. Denne tunnelen er derfor et banebrytende prosjekt der Norge går foran, sier samferdselsministeren.

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
9, Mai 10, 2024
temperaturikon 13° C
tungt skyet
Fuktighet: 64%
Pressure: 1022 mb
Vind: 1 mph
Vindsmak: 1 mph
Skyer: 100%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 4: 51 am
Solnedgang: 9: 35 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Mangel på nedbør øker risikoen for skogbrann!

Mangel på nedbør øker risikoen for skogbrann! – Hvis du til og med er svært usikker på om det er trygt å fyre opp en grill eller bål, ikke gjør det. Så enkelt er det, sier regissør Elisabeth...


Klimaendringer: Norge må forberede seg på stigende havnivå

Klimaendringer: Norge må forberede seg på stigende havnivåer En ny rapport viser at dersom den globale oppvarmingen fortsetter med nåværende hastighet, vil havnivået langs store deler av norskekysten...


El- og hybridbiler som brannfare om bord på bilferger i Norge?

El- og hybridbiler som brannfare om bord på bilferger i Norge? Sjøfartsdirektoratet har over tid fått mange spørsmål om håndtering av elbiler på passasjerskip...


Besøk våre sosiale nettverkssider