Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Hva bruker NAV penger på?

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

Hva NAV bruker penger på. Arbeids- og sosialpolitikkontoret har publisert en rapport om virksomheten for 2017. Den inneholder en rapport om de brukte midlene, samt informasjon om de planlagte endringene som kommer i de kommende månedene.

Totalt ble 480 milliarder kroner brukt

I følge rapporten fordelte NAV i 2017 totalt 480 milliarder kroner, og disse midlene gikk til 2,8 millioner mottakere. Pensjonsytelser utgjorde den største delen. Betalingen kostet skattebetalerne totalt 211 milliarder kroner. Mye mindre ble brukt på pensjoner, som kostet 83 milliarder kroner, og omtrent 40 og 35 milliarder kroner ble utbetalt som sykdom og overgangsstønad.

Hva NAV bruker penger på. Sosiale tjenester er ikke så dyre

Med tanke på de annonserte endringene er det verdt å ta hensyn til andelen i budsjettet NAV var besatt av ytelser utbetales til arbeidsledige og familieytelser. De utgjorde til sammen under 15 milliarder norske kroner, hvorav kun 1,6 milliarder norske kroner ble utbetalt som pleiepenger.
Finn ut mer om hva Norsk regjering ønsker å endre innvandringspolitikken.

For opptatt

NAV -tjenestemenn håndterer i gjennomsnitt 150 000 saker hver måned. De fleste av dem blir behandlet med posten - omtrent 60% av menneskene bestemmer seg for å kontakte oss i dette skjemaet. Den neste kontaktformen med kontoret er en telefonsamtale, og de færreste bestemmer seg for å behandle saken i avdelingen. Som spådd, øker trenden med bruk av online plattformer. Ifølge rapporten er flere og flere mennesker i stand til å logge inn og bruke kategorien Ditt NAV.

60% av avviste saker

Det er verdt å nevne at ikke alle som søker om hjelp, mottar den. Det viser seg at mer enn 60% av søknadene ble avvist av forskjellige årsaker. Det største antallet negative vedtak gis om tildeling av dagpenger, og andelen økte med over 40% sammenlignet med 2016. En like høy andel avslagte søknader gjelder tildeling av sykepleie (ca. 36%), samt støtte til en forelder som har et aleneforeldrebarn (ca. 32%).

Hva NAV bruker penger på. Flere og flere klager er sendt

Den publiserte rapporten inneholder også en vurdering av NAVs ytelse og vennlighet. Det viser seg at dette norske kontoret har lite å være stolt av. Totalt ble det sendt inn over 160 000 klager, hvorav de aller fleste anklaget for å være trege og lenge ventet på en avgjørelse. Over 30% av de innkomne klagene gjaldt åpenheten i informasjonen som ble gitt, og omtrent 1/10 gjaldt oppførselen til tjenestemenn.

Planer for fremtiden

I de kommende månedene planlegger NAV først og fremst å implementere en ny tjeneste for registrering av sin CV, som skal lette jobbsøk. Sosiale goder vil også bli digitalisert, og registreringen av personer som ønsker å finne en ny jobb vil bli bedre. Det vil også være flere digitale tjenester tilgjengelig for arbeidsgivere å dra fordel av.

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
10:31, den 28. 2024
temperaturikon 5° C
tungt skyet
Fuktighet: 98%
Pressure: 1018 mb
Vind: 6 mph
Vindsmak: 15 mph
Skyer: 100%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 22 am
Solnedgang: 9: 06 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Den norske kronen er for svak – Det blir ingen rentekutt i år

Den norske kronen er for svak - Det blir ingen rentekutt i år Verden står overfor de mest utfordrende endringene siden andre verdenskrig, knyttet til økende spenninger...


Mai helg - tid for grilling, turer og avslapning utendørs

Maihelg - tid for grilling, turer og avslapning utendørs Den kommende maihelgen er den perfekte tiden for utendørs avslapning og rekreasjonsaktiviteter. Når temperaturen øker, …


Selvangivelse: Frist er tirsdag 30. april

Selvangivelse: Frist er tirsdag 30. april Over 2,6 millioner har levert selvangivelse og 1,6 millioner har fått selvangivelse. Fristen for å levere selvangivelse er tirsdag 30. april -...


Besøk våre sosiale nettverkssider