NAV -behandlingstiden kan variere avhengig av saken. Som kontoret påpeker på nettstedet, prøver de å vurdere hver søknad så snart som mulig. Hva er de generelle reglene for NAVs håndtering av søknader?
NAV behandlingstid
Den påtenkte behandlingstiden er definert som perioden fra innsending av søknaden til avgjørelsen er fattet. Den kan utvides i tilfelle den innsendte dokumentasjonen viser seg å være ufullstendig eller den oppgitte informasjonen viser seg å være feil. NAV forbeholder seg også retten til å forlenge tiden som er nødvendig for å behandle søknaden etter at den er mottatt av kontoret - spesielt om sommeren.
Se videoen om å søke gjennom NAV.no -nettstedet >>>
Beslutningsklager
Hver søker har rett til å klage på et negativt NAV -vedtak. I dette tilfellet vil søknaden bli vurdert på nytt. Etter nok en ugunstig avgjørelse vil dokumentasjon bli sendt til NAV Klageinstants. Deretter kan du referere til Trygderetten. Det er en instans hvis avgjørelse er endelig fra norsk retts synspunkt.
NB! I saker knyttet til barnepass og ytelser, er dette NAV Klageinstants det er den siste instansen. Ingenting av dette spiller noen rolle på listen Trygderetten.
Saker knyttet til betaling av restanser av lønn
NAV informerer også om at det i saker knyttet til betaling av restanser er regjeringen den parten som informerer om tidspunktet da søknaden vil bli behandlet. Som regel behandles slike saker innen en måned. I noen tilfeller kan dette imidlertid variere, for eksempel når en enhet er kjøpt av en annen.
Czytaj wiecej om garantert lønn >>>
Nye jobber, mer effektiv drift
Som rapportert i mai i år, merket den norske regjeringen problemer med effektiviteten av NAV -driften. 15. mai ble det reviderte statsbudsjettet presentert, som blant annet inneholdt øke antallet ansatte som bare vil betjene arbeidsgivere. Totalt er det bevilget 12,6 millioner kroner for bedre organisering av kontorets arbeid, noe som skal bidra til at NAVs behandlingstid blir kortere enn den er nå.