Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Elbiler - er de virkelig økologiske?

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

Elbiler anses å være mye mer miljøvennlige løsninger enn forbrenningskollegaene. Når det gjelder eksosutslipp under bruk, er det faktisk slik. Saken er imidlertid annerledes hvis du ser grundig på det - inkludert produksjonsprosesser.

Litiumproduksjonsproblem

Det viser seg at de økologiske aspektene ved elbiler bør vurderes i et litt bredere spekter. Spesielt - problemet er knyttet til produksjonsprosesser som kan ha negative effekter på miljøet. Ebiles drives av elektrisitet, lagret i litiumionbatterier, og produksjonen avgir betydelige mengder karbondioksid i atmosfæren. Dette er resultatet av en studie utført av det svenske miljøforskningsinstituttet på vegne av den svenske regjeringen.

Les også: Elbileiere vil snart betale mer >>>

Overraskende resultater

Mats -Ola Larsson fra instituttet, som deltok i forskningen, gjorde beregninger som gir informasjon om utslipp av karbondioksid til atmosfæren som et resultat av produksjon av batterier til Nissan Leaf - en av de mest populære elbilene. Resultatene er overraskende. Det viste seg at under denne prosessen slippes så mange forurensninger ut i atmosfæren som en daglig dieselbil vil slippe ut i 2 år og 9 måneder. På sin side tilsvarer produksjonen av batterier til Tesla åtte års forbrenningsbruk av en bil.

Å skaffe energi er ikke alltid økologisk

Det oppstår også tvil når det gjelder energibransjen. Så langt som saken Norge elektrisitet hentes hovedsakelig fra vannkraft, for eksempel i Polen produseres elektrisitet fortsatt for det meste i kullkraftverk. Deres andel av den totale produksjonen var hele 82 % i 2017.

Les også: Det første autonome containerskipet i 2020? >>>

Problemer med litiumressurser

Ikke bare karbondioksidutslipp er problematiske ut fra å erstatte forbrenningsmotorer med elektriske ekvivalenter. Det viser seg også at verdens litiumressurser kanskje ikke er nok til å dekke etterspørselen etter disse bilene fullt ut. Og det er mange av disse - det anslås at rundt 750 millioner biler med forbrenningsmotorer brukes rundt om i verden.

Forbrenningsmotorer - et problem ikke bare med CO2

Det er verdt å legge til at ikke bare karbondioksid slippes ut av forbrenningsmotorer. Det snakkes oftest om det, men bilindustrien er også involvert i frigjøringen av mange andre livstruende stoffer. Som et resultat av forbrenning av drivstoff, stoffer som:

  • karbonmonoksid CO (såkalt "karbonmonoksid"),
  • HC -hydrokarboner og derivater,
  • nitrogenoksid,
  • svoveloksid, etc.

I tillegg kjennetegnes også produksjonsprosessene, som følge av at forbrenningskjøretøy opprettes, ved utslipp av forurensende stoffer til atmosfæren. Miljøpåvirkningen av hele oljeindustrien er ikke uten betydning. Både utvinning og distribusjon av disse varene er ikke likegyldige for miljøet, og det er diskutabelt om produksjonsaspektene ved ebili er mindre vennlige i denne forbindelse.

Les også: Snakker du i telefonen bak rattet? Du mister førerkortet >>>

Forskning og rapporter er nødvendig

Mer forskning og sammenlignende rapporter er nødvendig for å avgjøre om bruk og produksjon av elbiler er skadelig for naturen. Den populære oppfatningen er at bruken av disse kjøretøyene er såkalt "Nullutslipp". Som det viser seg, med tanke på produksjonsprosessene, er denne utslipp av forurensende stoffer ikke null i det hele tatt. Det kan diskuteres om forbrenningsbiler i et bredere spekter er mer eller mindre naturvennlige. I begge tilfeller må mange aspekter tas i betraktning, alt fra produksjon til distribusjon til daglig drift.

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
11, den 30. 2024
temperaturikon 11° C
tungt skyet
Fuktighet: 70%
Pressure: 1027 mb
Vind: 4 mph
Vindsmak: 3 mph
Skyer: 100%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 16 am
Solnedgang: 9: 11 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Forhandlingene mellom staten og de viktigste fagforeningene om lønnsoppgjør brøt sammen

Forhandlingene mellom staten og hovedfagene om lønnsoppgjør brøt sammen Tirsdag 30. april brøt forhandlingene mellom staten og hovedfagene om årets lønnsoppgjør sammen.…


Skjerpede krav til arbeidstakerbolig i Norge: Nytt regelverk fra juni 2024

Skjerpede krav til arbeidstakerbolig i Norge: Nytt regelverk fra juni 2024. Fra 1. juni 2024 innføres strengere regler om arbeidstakerbolig. Målet med endringen er å forhindre upassende...


I dag er fristen for å levere selvangivelsen – hva skjer hvis du ikke gjør det?

I dag er fristen for å levere selvangivelsen – hva skjer hvis du ikke gjør det? Fristen for å levere selvangivelsen er tirsdag 30. april ved midnatt. Så langt…


Besøk våre sosiale nettverkssider