"Tesla at Sea" - slik kalles det første helt autonome containerskipet. Kontrakten for konstruksjonen ble signert sist onsdag, og underskriverne var statsminister Erna Solberg og Svein Tore Holsether - president i Vard -gruppen. Skipet vil hete "Yara Birkeland" og skal stå helt klart i 2020, og konstruksjonen skal koste rundt 250 millioner kroner.
Det har ikke vært et slikt skip ennå
Ifølge Svein Tore Holsether har en båtmann som Yara Birkeland aldri blitt konstruert. Derfor legger han stor vekt på utvelgelsen av partnere som skal støtte Vard -gruppen i gjennomføringen av dette prosjektet. Nødvendige betingelser som må oppfylles av medarbeidere, er fremfor alt ånden til entreprenørskap og nyskapende kunnskap innen autonome objekter.
Les også: Har du en Tesla? Test Autopilot 2.0 gratis! >>>
Formålet med prosjektet
I følge forsikringene fra presidenten i Vard -gruppen er byggingen av Yara Birkeland ment å redusere eksosutslipp til atmosfæren. Det er for å muliggjøre transport av mat, samtidig som vi beskytter planeten Jorden. For dette formålet vil de siste løsningene innen autonom teknologi bli brukt. Vard -gruppens erfaring med implementering av individuelle og personlige skipsdesigner vil også være nyttig.
Les også: Polsk flysykkel - møt Hoverbike Rapor! >>>
Vard og Kongsberg slår seg sammen
Prosjektet vil bli implementert av Vard -gruppen, støttet av Konsberg - et norsk selskap som spesialiserer seg på innovative teknologiske løsninger. Ifølge selskapets president, "Byggingen av Yary Birkeland er et viktig skritt i utviklingen av den maritime næringen." Den legger også til at norsk skipsbyggingsindustri er i en ledende posisjon takket være moderne teknologi, interiør og formdesign, samt gjeldende lovgivning.
Les også: Elbiler - fremtiden for bilindustrien? >>>
Økologisk produksjonsprosess
Selve prosessen med å lage Yara vil være basert på prinsippene for bærekraftig utvikling. Under levering av komponentene vil lastebiler med dieselmotor bli erstattet av skip som drives av elektriske motorer. Dette vil ikke bare bidra til å redusere eksosutslipp til atmosfæren - bruk av sjøveien i stedet for veien vil redusere risikoen for bilulykker.
Les også: Polakker kan også opprette applikasjoner. Møt Moonshine! >>>
Autonomt system - hvordan vil det fungere?
Selve Yara Birkeland vil bli utstyrt med radarer, sensorer, kameraer og et globalt styringssystem. De er avgjørende for at containerskipet skal kunne forlate havnen, oppdage andre skip og sikkert knytte til det endelige reisemålet. Opprinnelig vil skipet bli kontrollert av en person om bord. Etter kort tid vil loshytten bli fjernet fra skipet og kontrollen vil bli utført eksternt.
Les også: Norge selger aksjene i Scandinavian SAS >>>
Et skritt inn i fremtiden?
Kontrakten for bygging av det første autonome skipet i verden, signert onsdag, reiser mange spørsmålstegn. Prosjektet vil koste 250 millioner kroner, og vil bli gjennomført i samarbeid med Vard -gruppen og Kongsberg. I følge erklæringene vil konstruktører bruke pro-økologiske løsninger allerede under byggingen av Yara Birkeland. Selve skipet vil være utstyrt med radarer, sensorer, kameraer og et styringssystem for å sikre sikker navigasjon på sjøen. Lansering skal skje i 2020.