“Tesla na morzu” – w taki sposób określa się pierwszy w pełni autonomiczny kontenerowiec. Kontrakt na jego budowę został podpisany w minioną środę, a jego sygnatariuszami była Premier Erna Solberg oraz Svein Tore Holsether – prezes grupy Vard. Statek będzie się nazywać “Yara Birkeland” i ma być w pełni gotowy już w 2020 rok, zaś jego wykonanie ma kosztować ok. 250 mln koron norweskich.
Det har ikke vært et slikt skip ennå
Ifølge Svein Tore Holsether har en båtmann som Yara Birkeland aldri blitt konstruert. Derfor legger han stor vekt på utvelgelsen av partnere som skal støtte Vard -gruppen i gjennomføringen av dette prosjektet. Nødvendige betingelser som må oppfylles av medarbeidere, er fremfor alt ånden til entreprenørskap og nyskapende kunnskap innen autonome objekter.
Les også: Har du en Tesla? Test Autopilot 2.0 gratis! >>>
Formålet med prosjektet
I følge forsikringene fra presidenten i Vard -gruppen er byggingen av Yara Birkeland ment å redusere eksosutslipp til atmosfæren. Det er for å muliggjøre transport av mat, samtidig som vi beskytter planeten Jorden. For dette formålet vil de siste løsningene innen autonom teknologi bli brukt. Vard -gruppens erfaring med implementering av individuelle og personlige skipsdesigner vil også være nyttig.
Les også: Polsk flysykkel - møt Hoverbike Rapor! >>>
Vard og Kongsberg slår seg sammen
Projekt będzie realizowany przez grupę Vard, wspieraną przez Konsberg – norweskie przedsiębiorstwo specjalizujące się w innowacyjnych rozwiązaniach technologicznych. Jak twierdzi prezes tej firmy: “Budowa Yary Birkeland jest ważnym krokiem w kontekście rozwoju przemysłu morskiego”. Dodaje również, że norweska branża stoczniowa zajmuje wiodącą pozycję dzięki nowoczesnej technologii, projektowania wnętrz i kształtów, a także obowiązującego ustawodawstwa.
Les også: Elbiler - fremtiden for bilindustrien? >>>
Økologisk produksjonsprosess
Selve prosessen med å lage Yara vil være basert på prinsippene for bærekraftig utvikling. Under levering av komponentene vil lastebiler med dieselmotor bli erstattet av skip som drives av elektriske motorer. Dette vil ikke bare bidra til å redusere eksosutslipp til atmosfæren - bruk av sjøveien i stedet for veien vil redusere risikoen for bilulykker.
Les også: Polakker kan også opprette applikasjoner. Møt Moonshine! >>>
Autonomt system - hvordan vil det fungere?
Selve Yara Birkeland vil bli utstyrt med radarer, sensorer, kameraer og et globalt styringssystem. De er avgjørende for at containerskipet skal kunne forlate havnen, oppdage andre skip og sikkert knytte til det endelige reisemålet. Opprinnelig vil skipet bli kontrollert av en person om bord. Etter kort tid vil loshytten bli fjernet fra skipet og kontrollen vil bli utført eksternt.
Les også: Norge selger aksjene i Scandinavian SAS >>>
Et skritt inn i fremtiden?
Kontrakten for bygging av det første autonome skipet i verden, signert onsdag, reiser mange spørsmålstegn. Prosjektet vil koste 250 millioner kroner, og vil bli gjennomført i samarbeid med Vard -gruppen og Kongsberg. I følge erklæringene vil konstruktører bruke pro-økologiske løsninger allerede under byggingen av Yara Birkeland. Selve skipet vil være utstyrt med radarer, sensorer, kameraer og et styringssystem for å sikre sikker navigasjon på sjøen. Lansering skal skje i 2020.