Elbiler anses å være mye mer miljøvennlige løsninger enn forbrenningskollegaene. Når det gjelder eksosutslipp under bruk, er det faktisk slik. Saken er imidlertid annerledes hvis du ser grundig på det - inkludert produksjonsprosesser.
Litiumproduksjonsproblem
Det viser seg at de økologiske aspektene ved elbiler bør vurderes i et litt bredere spekter. Spesielt - problemet er knyttet til produksjonsprosesser som kan ha negative effekter på miljøet. Ebiles drives av elektrisitet, lagret i litiumionbatterier, og produksjonen avgir betydelige mengder karbondioksid i atmosfæren. Dette er resultatet av en studie utført av det svenske miljøforskningsinstituttet på vegne av den svenske regjeringen.
Les også: Elbileiere vil snart betale mer >>>
Overraskende resultater
Mats -Ola Larsson fra instituttet, som deltok i forskningen, gjorde beregninger som gir informasjon om utslipp av karbondioksid til atmosfæren som et resultat av produksjon av batterier til Nissan Leaf - en av de mest populære elbilene. Resultatene er overraskende. Det viste seg at under denne prosessen slippes så mange forurensninger ut i atmosfæren som en daglig dieselbil vil slippe ut i 2 år og 9 måneder. På sin side tilsvarer produksjonen av batterier til Tesla åtte års forbrenningsbruk av en bil.
Å skaffe energi er ikke alltid økologisk
Det oppstår også tvil når det gjelder energibransjen. Så langt som saken Norge elektrisitet hentes hovedsakelig fra vannkraft, for eksempel i Polen produseres elektrisitet fortsatt for det meste i kullkraftverk. Deres andel av den totale produksjonen var hele 82 % i 2017.
Les også: Det første autonome containerskipet i 2020? >>>
Problemer med litiumressurser
Ikke bare karbondioksidutslipp er problematiske ut fra å erstatte forbrenningsmotorer med elektriske ekvivalenter. Det viser seg også at verdens litiumressurser kanskje ikke er nok til å dekke etterspørselen etter disse bilene fullt ut. Og det er mange av disse - det anslås at rundt 750 millioner biler med forbrenningsmotorer brukes rundt om i verden.
Forbrenningsmotorer - et problem ikke bare med CO2
Det er verdt å legge til at ikke bare karbondioksid slippes ut av forbrenningsmotorer. Det snakkes oftest om det, men bilindustrien er også involvert i frigjøringen av mange andre livstruende stoffer. Som et resultat av forbrenning av drivstoff, stoffer som:
- karbonmonoksid CO (såkalt "karbonmonoksid"),
- HC -hydrokarboner og derivater,
- nitrogenoksid,
- svoveloksid, etc.
I tillegg kjennetegnes også produksjonsprosessene, som følge av at forbrenningskjøretøy opprettes, ved utslipp av forurensende stoffer til atmosfæren. Miljøpåvirkningen av hele oljeindustrien er ikke uten betydning. Både utvinning og distribusjon av disse varene er ikke likegyldige for miljøet, og det er diskutabelt om produksjonsaspektene ved ebili er mindre vennlige i denne forbindelse.
Les også: Snakker du i telefonen bak rattet? Du mister førerkortet >>>
Forskning og rapporter er nødvendig
Mer forskning og sammenlignende rapporter er nødvendig for å avgjøre om bruk og produksjon av elbiler er skadelig for naturen. Den populære oppfatningen er at bruken av disse kjøretøyene er såkalt "Nullutslipp". Som det viser seg, med tanke på produksjonsprosessene, er denne utslipp av forurensende stoffer ikke null i det hele tatt. Det kan diskuteres om forbrenningsbiler i et bredere spekter er mer eller mindre naturvennlige. I begge tilfeller må mange aspekter tas i betraktning, alt fra produksjon til distribusjon til daglig drift.