500 husstander får ikke automatisk strømtilskudd fra det offentlige. Årsaken er at de får sin strøm og nettleie på egne fakturaer.
– Dersom du ikke har fakturering, det vil si at du betaler nettleien direkte til nettleieselskapet, så betaler vi det overskytende støttebeløpet i tillegg til nettleien til kundens konto. Utfordringen er å ha riktig kontonummer som kundene kan betale til. Dette er Espen Lundberg Pedersens kundesjef i Glitre energi nett til NRK.
Fire av fem husstander får husleie og regning fra nettverket elektrisitet på samme faktura. Derfor trekkes hele statsstøttebeløpet fra fakturaen.
I stedet får en halv million husstander to fakturaer – én for nettleie og én for elektrisitet. Siden strømtilskuddet er høyere enn nettleien for desember, vil mange få for mye betalt. Bedrifter må betale dette til kunden selv.
Pedersen hevder at han ikke har kontonummeret til alle klientene eller de har feil kontonummer. Den hevder at de sendte en e-post til alle sine ikke-fakturerende kunder og ba dem registrere et gyldig kontonummer.
Kredittbeløpet vil ikke gå tapt for kunden, men vil bli trukket fra fakturaer for neste måned.
Kilde: NTB
Les vår neste artikkel: Husholdningenes gjeld i Norge