Allerede i fjor beordret Europakommisjonen et skifte fra NEDC til WLTP forbrenningssyklus testing. Endringene trådte i kraft 1. september 2018. Sjåførrepresentanter, inkludert NAF, frykter at de nye kravene vil øke prisen på nye biler. Det er anslått at det kan utgjøre 20 tusen. opptil 80 tusen Norske kroner.
NEDC har sluttet å innfri forventningene
NEDC står for New European Driving License, som sist ble oppdatert i 1997. Dens oppgave var å definere standardene for testing av nye bilmodeller, hvis resultat er å bestemme gjennomsnittlig drivstofforbruk og utslipp av skadelige stoffer. Bilprodusentene begynte imidlertid raskt å produsere motorer som fungerte bra under testforhold, men som ikke nødvendigvis resulterte i resultater i daglig bruk. Som et resultat utgjorde forskjellene mellom den daglige driften og testresultatene i 2006 15%. I 2015 nådde denne forskjellen 42%, noe som betydde at NEDC ikke lenger oppfyller de opprinnelige forutsetningene.
WLTP - nye krav
WLTP står for World Harmonized Light Wehicle Test Procedure. Denne standarden har medført mange endringer som er fordelaktige fra kundens synspunkt. Først av alt, testene finner sted ved en temperatur på 13 grader Celsius, som er mer i samsvar med virkelige forhold (NEDC gitt for tester på 20-30 grader, mens i Europa er gjennomsnittstemperaturen 12 grader - red.). I tillegg er det tatt hensyn til ulike konfigurasjonsalternativer for utstyr, testens varighet og gjennomsnittshastigheten som bilen beveger seg under dem også endret (WLTP er en 30 -minutters test på 23 kilometer, mens NEDC - 20 minutter på 11 kilometer .
Konsekvenser av endringer
Bilprodusenter slår alarm - etter deres mening krever testing av WLTP -forbrenningssyklus større investeringer fra deres side, noe som vil påvirke prisene på nye biler. Gjennomsnittlig økning vil være fra 20 tusen. opptil 80 tusen NOK. For noen modeller kan det være enda dyrere, f.eks. Forventes den nye Volvo XC90 T8 -modellen å bli 110 XNUMX dyrere. NOK. Dette er betydelige økninger.
NAF krever et regjeringsforslag
NAF (Norwegian Automobile Federation) ser frem til å gå inn på WLTP. Samtidig krever den konkrete forslag fra den norske regjeringen for å forhindre en kraftig prisøkning på nye biler. Som angitt har Danmark, Finland og Sverige kunngjort at de vil delta i merkostnadene ved WLTP -forbrenningssyklustestene. I Norge har dette temaet ikke blitt behandlet ennå, og NAF er bekymret for at alle tilleggskostnadene skal overføres til forbrukere.
Dyrere biler fra januar?
Som NAFs Nils Sødal fortalte Broom, kan WLTPs ikrafttredelse bety betydelige økninger i prisene på nye biler som starter i januar. Derfor har NAF klare krav til den norske regjeringen. Forbundet appellerer til myndighetene om å se på løsningene fra andre nordiske land og i deres fotspor bidra til merkostnadene. Ellers vil forbrukerne føle de økonomiske konsekvensene av disse endringene.
NAF -samtaler: sjekk kontraktene
Nils Sødal advarer også kjøpere som allerede har signert en avtale om å kjøpe bil fra utstillingslokalet, men som ennå ikke har mottatt den. Etter hans mening er det verdt å gå gjennom den signerte kontrakten og holde god kontakt med selgeren. Dette vil bidra til å unngå en uventet økning i den endelige prisen som skal betales for levering av en ny bil.