Den velkjente MAN Factory har nylig besluttet å starte produksjonen av den mest moderne bussen i hele Europa. Takket være dette kjøretøyet vil offentlig transport bli mer komfortabel og fremfor alt økologisk. Det blir en hybridbuss bygget på basis av den allerede kjørende Lion's City -modellen.
Hybridbuss - når kan vi forvente det?
Hannover - det var her MAN nylig feiret premieren på den nye busshybriden. MAN -fabrikken forbereder allerede på å starte produksjonen av den nye modellen. Men helt i begynnelsen, når hybridbussen er bygget, må den gjennomgå en rekke tester. Slutten på produksjonsperioden og veitesting av modellen er beregnet til 2020. Hvis alt går etter planen, planlegger MAN Truck & Bus -fabrikken, som ligger i Świętokrzyskie Voivodeship, å starte masseproduksjon.
Les også: Hybrider som fremtiden for bilindustrien eller en midlertidig trend?
Bussens holdbarhet
Den elektriske bussmodellen, som hadde premiere på IAA -utstillingen i Hannover i september, vil bli utstyrt med et sett med batterier som skal monteres på taket. Avhengig av bussversjon, vil batteriet ha en kapasitet på 480 kWh eller 640 kWh. Lengden på bussruten som den vil kunne dekke på disse batteriene er viktig i alt dette. Det er anslått at kjøretøyet vil kunne kjøre 270 km, men avhengig av værforhold kan denne lengden bli forkortet til 200 km.
Busslastingstid
En hybridbuss er en ideell løsning for å beskytte naturen mot mengden eksosgasser som produseres av andre vanlige kjøretøyer. Transport, slik vi kjenner det, blir tanket på forskjellige måter, for eksempel bensin, gass eller olje. Hybridbussen må lades opp når reisen er over. Den nyeste modellen kan lades på veldig kort tid, mindre enn tre timer. Hvis den har større batterier, kan denne tiden forlenges til 4 timer. Dette er estimerte tall for nå, fordi modellen fortsatt kan endres og forbedres.
Les også: Elbiler, er de virkelig økologiske?
Passasjersikkerhet
Plassen til batteriene som skal monteres på taket på hybridbussen er ikke tilfeldig. Den første grunnen fra MAN -fabrikken er passasjersikkerhet, ettersom batteriene på taket reduserer risikoen for skade ved en kollisjon. I tillegg er det et stort pluss for funksjonalitet. Bussen vil ikke ha et tradisjonelt batterirom på baksiden, noe som vil spare mye plass for passasjerer.
Produksjon i Polen
For tiden er det planlagt tester av modellen, som vil bli utført i byer som Hamburg, München, Wolfsburg, men viktigst av alt, produksjonen starter i Polen.