Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Oslo kommune på Transport Research and Innovation Summit

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

Oslo kommune har mottatt nesten 100 millioner kroner fra EU -kommisjonen for å teste nye transportløsninger. - Dette kan skape nye 'grønne arbeidsplasser' i Oslo, sier byråd Raymond Johansen.

I løpet av de neste fire årene vil vi teste mange nye løsninger innen transportsektoren

Oslo kommune er valgt som byen til å bli en fyrby i EUs forsknings- og innovasjonsprogram Horizon 2020. Kommunen har også mottatt nærmere 100 millioner fra EU -kommisjonen for det prestisjetunge prosjektet "MOVE21". Oslo er den første norske kommunen som driver et prosjekt under Horizon 2020 -programmet.
- Jeg er stolt over at Oslo har oppnådd så mye i en veldig vanskelig europeisk konkurranse. I løpet av de neste fire årene vil vi teste mange nye løsninger i transportsektoren og prøve å skape nye grønne arbeidsplasser. Dette er byrådsleder Raymond

Oslo inviterte byene Göteborg og Hamburg til å samarbeide som fyrbyer

Oslo vil teste løsninger for felles bruk av ladepunktsinfrastruktur for en fullt elektrisk bilpark for kommersiell transport. Byen vil teste nye mobilitets- og logistikkløsninger. Oslo inviterte Göteborg og Hamburg som fyrbyer. Disse tre byene vil jobbe tett sammen, etterfulgt av Roma, München og Bologna, og lære av disse tre fyrbyene. Det betyr at de gode løsningene som er utviklet i Oslo vil utvides internasjonalt i flere store byer.

Les vår neste artikkel: Hvorfor trenger Norge innovasjon?

Oslo på forskningstoppmøtet. Vi kan være en testarena for ny teknologi og nye løsninger som kan skaleres globalt

- Vi er en liten by, men stor nok til at vi kan være en testarena for nye teknologier og nye løsninger som kan skaleres globalt. Sammen med næringslivet, forskningsinstitusjoner og mange andre store byer vil vi finne intelligente løsninger for å redusere utslipp. Uten EU -finansiering hadde det vært mye vanskeligere, fortsetter formannen i bystyret.

- Det er en fjær i en Oslo -hatt og jeg vil gratulere Oslo by med det første Horizon 2020 -prosjektet som ble drevet av den norske kommunen. Byer har et stort potensial for å være omstillingsmotoren under det grønne skiftet. Oslos investeringer i EU -prosjekter er inspirerende og viser at målrettet innsats kan gi viktige resultater. Takket være Horizon -programmet kan flere norske byer få midler til å utvikle fremtidige løsninger i nært samarbeid med forskere, næringsliv og andre europeiske byer, sier forskningsstyrets daglige leder Mari Sundli Tveit.

Byer er en stor del av problemet, og nå gjør de seg klare til å prøve ut løsninger som vil redusere klimautslipp

Transport står i dag for rundt en tredjedel av alle utslipp i Europa og Norge. Persontransport forventes å vokse med mer enn 2050% innen 40 og gods med mer enn 60%. Uten drastiske avbøtende tiltak vil transport være den største utslippskilden innen 2030. Byer er en stor del av problemet og gjør seg nå klare til å prøve ut løsninger som vil redusere klimautslipp.

Oslo på forskningstoppmøtet. Disse løsningene vil også gjøre oss mindre utsatt for store og uforutsette endringer

- Vi fikk veldig gode meninger fra EU -kommisjonen om prosjektet. I Oslo skal vi teste nye løsninger, inkludert i sentrum og i Filipstad med et bredt spekter av partnere og interessenter. Målet er å gjøre ting smartere, og det er gode nyheter for alle som er interessert i bedre fraktløsninger. Disse løsningene vil også gjøre oss mindre sårbare for de store og uforutsette endringene i transportmønstre vi opplevde under koronaviruspandemien. Dette er prosjektkoordinator Tiina Ruohonen fra kontoret til byrådets president.

Her er fakta:

- Målet med prosjektet er å hjelpe europeiske byer til å ta en ledende rolle innen smarte nullutslippsløsninger i transportsektoren.

- Oslo vil lede prosjektet, som er et samarbeid med Göteborg, Hamburg, Roma, München og Bologna samt ledende kunnskapsinstitusjoner og forretningsenheter i Norge og Europiy.

-Norske samarbeidspartnere er Ruter, Viken, Institute of Transport Economics, IKT-Norge og oppstartsbedrifter Urban Sharing og MixMove.

- En tredjedel av prosjektmidlene (rundt 30 millioner kroner) går til Osloregionen og de norske partnerne, mens Oslo kommune mottar nesten 20 millioner kroner fra dette. Resten av midlene går til Oslos partnerbyer: Göteborg, Hamburg, Roma, München og Bologna, og til lokale partnere i disse byene.

Prosjektstart er mai 2021. Hele prosessen vil ta omtrent fire år.

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
6, den 29. 2024
temperaturikon 12° C
moderat skyet
Fuktighet: 62%
Pressure: 1018 mb
Vind: 11 mph
Vindsmak: 20 mph
Skyer: 54%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 19 am
Solnedgang: 9: 08 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

389 busspassasjerer tatt uten bilbelte

389 busspassasjerer tatt uten bilbelte Av de nesten 5000 busspassasjerene som ble sjekket, ble nesten 400 tatt uten bilbelte. Minst lyse var vestlendingene. Busspassasjerer tatt...


Støtte til utskifting av gamle vinduer fra Stavanger kommune

Støtte til utskifting av gamle vinduer fra Stavanger kommune Huseiere i Stavanger kan nå søke om støtte til utskifting av vinduer produsert i 1987 eller eldre. Bli med…


Den norske kronen er for svak – Det blir ingen rentekutt i år

Den norske kronen er for svak - Det blir ingen rentekutt i år Verden står overfor de mest utfordrende endringene siden andre verdenskrig, knyttet til økende spenninger...


Besøk våre sosiale nettverkssider