1. november 2022 trer del 1 av EUs mobilitetspakke i kraft. Dette inkluderer blant annet nye regler om kjøre- og hviletider, bruk av fartsskriver og førerkort.
Det nye regelverket er en del av den sosiale delen av mobilitetspakken, som ble inkludert i EØS-avtalen 18. mars i år.
Det er nye krav til hvordan transportbedrifter og arbeidsgivere må forberede seg på at en sjåfør skal kunne reise hjem innen en fire ukers periode. For kjøretøy i internasjonal transport er det nå krav og plikt til å returnere til hjemlandet minst hver åttende uke.
– Statens vegvesen har på forespørsel fra Samferdselsdepartementet jobbet med implementeringen av denne forskriften i Norge i snart to år. Vi er fornøyd med at den nå trer i kraft livet og at vi i Norge Vi skal koordinere dette med resten av EU/EØS, sier Roy Harald Holm i Vegvesenet.
Introduserer lisenskrav
Med den nye mobilitetspakken innføres det også strengere regler for varebiler som utfører internasjonal transport.
– Det vil nå kreves tillatelse for varebiler med totalvekt over 2,5 tonn for internasjonal transport. Transportører skal oppfylle krav til lokaler, omdømme, økonomi og faglig kompetanse, sier Holm.
Nye regler
- Kabotasjeforskrifter vil gjelde internasjonal transport med nyttekjøretøy.
- Krav om å returnere kjøretøyet til hjemlandet hver 8. uke.
- Krav om at transportselskapet arrangerer minst en vanlig ukentlig hjemmepause for sjåføren i en fireukers periode. Normal ukentlig hvile i kjøretøyet er forbudt. Noen overnattingskostnader unntatt kjøretøy, dekker arbeidsgiver kostnadene.
- Hver kryssing av grensen skal registreres i fartsskriveren.
- Det innføres en «fryseperiode» på 4 dager etter siste utførte kabotasjeoppdrag, hvor utenlandske kjøretøyer ikke har lov til å utføre kabotasje i Norge.
- Kombinert transport vil ikke lenger være unntatt fra kabotasjereglene.
Kabotasje – et begrep kjent for alle som driver med internasjonal veitransport. Det er ikke annet enn kommersiell transport av last innenfor samme land med et kjøretøy registrert i et annet land.
Les vår neste artikkel: EU-kommisjonen introduserer …