Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Europakommisjonen presenterer en ny strategi innen transportsektoren.

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

I forrige uke presenterte EU -kommisjonen sin nye transportstrategi. Strategien legger vekt på klima og bærekraftig utvikling, og setter ambisiøse mål for å redusere utslipp i transportsektoren.

Strategien er godt forankret i "EUs grønne planer" som tar sikte på å redusere klimagassutslipp fra transportsektoren med 90 prosent innen 2050. - Utslippene av klimagasser i dagens EU har blitt redusert med nesten 25 prosent siden 1990, mens utslippene av transportgasser økte med nesten 30 prosent fra 1990 til 2017.

Hvis EU skal nå sine klimamål, må transportutslipp reduseres betydelig, sier Tom O. Johnsen, miljøråd i den norske EU -delegasjonen. Kommisjonen har gjort det klart at klima og miljø vil være sentrale forutsetninger for den videre utviklingen av transportsektoren.

"Det er klart at alle transportformer må være mer bærekraftige, det må være alternativer og det må være tilstrekkelige insentiver for at Kommisjonen skal lykkes med å nå sine mål," sier Carsten Horn-Hanssen, transportråd i EU-delegasjonen.

Fremtidige tiltak vil ta sikte på å redusere avhengigheten av fossilt brensel. Først og fremst bytte fra vei til jernbane og ta hensyn til de reelle kostnadene som transport påfører samfunnet. Strategien viser til at de eksterne klima- og miljøkostnadene knyttet til transport i EU utgjør 388 milliarder euro per år.

Kommisjonen mener at strategien sender et klart signal om at drivstoff må være karbonnøytrale i fremtiden og at bærekraftig fornybart eller lavt karbon drivstoff bør brukes i større skala uten forsinkelse. Digitalisering er understreket som en forutsetning for et moderne transportsystem. Kommisjonen mener at EU aktivt må forme fremtidens transportløsninger med ny teknologi og at innovasjon bør tilrettelegges.

Konsekvenser for Norge?

Den nye samferdselsstrategien vil også påvirke norsk samferdselspolitikk i fremtiden. Norsk regjering har satt seg som mål å halvere klimagassutslippene i transportsektoren innen 2030. – Norge er godt rustet til å møte ambisjonene i denne strategien, ikke minst fordi vi allerede har kommet langt når det gjelder null- og lavutslipp transportløsninger.

Ifølge Horn-Hanssen er den felles europeiske drivkraften for intelligent og bærekraftig transport positiv for begge UE og for Norge. Kommisjonens milepæler Dette er noen av de kommende milepælene som er kartlagt i strategien. Innen 2030:

- Minst 30 millioner nullutslippsbiler.
- 100 klimanøytrale byer.
- Dobling av persontrafikk på høyhastighetstog.
- Karbon nøytral offentlig transport på mindre enn 500 km.
- Stor implementering av autonome kjøretøyer.
- Karbonfrie skip må være klare for markedet. I 2035:
-Store nullutslippsfly må være klare for markedet.

Innen 2050:

- Nesten alle personbiler, varebiler, busser og nye lastebiler må være utslippsfrie kjøretøy.
- Dobling av godstogstrafikk.
- Trippel passasjertrafikk med høyhastighetstog.
-Fullfør hele det transeuropeiske transportnettet (TEN-T).

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
1:35, den 30. 2024
temperaturikon 7° C
skyfri
Fuktighet: 97%
Pressure: 1024 mb
Vind: 5 mph
Vindsmak: 13 mph
Skyer: 6%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 16 am
Solnedgang: 9: 11 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

389 busspassasjerer tatt uten bilbelte

389 busspassasjerer tatt uten bilbelte Av de nesten 5000 busspassasjerene som ble sjekket, ble nesten 400 tatt uten bilbelte. Minst lyse var vestlendingene. Busspassasjerer tatt...


Støtte til utskifting av gamle vinduer fra Stavanger kommune

Støtte til utskifting av gamle vinduer fra Stavanger kommune Huseiere i Stavanger kan nå søke om støtte til utskifting av vinduer produsert i 1987 eller eldre. Bli med…


Den norske kronen er for svak – Det blir ingen rentekutt i år

Den norske kronen er for svak - Det blir ingen rentekutt i år Verden står overfor de mest utfordrende endringene siden andre verdenskrig, knyttet til økende spenninger...


Besøk våre sosiale nettverkssider