Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Cosmopolite Scene - på den andre siden av klubbscenen

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

Hvilke historier, følelser og HVEM er gjemt i kulissene? Anna Sienkiewicz, produksjonsleder i Cosmopolite Scene-klubben i Oslo, forteller om ekstraordinære møter bak kulissene, personlige og musikalske opplevelser. Det er en inspirasjon til å vekke din lidenskap for livet, basert på din nysgjerrighet, åpenhet og respekt.

NORSK TEKST NEDENFOR

Hvis du skulle fullføre denne setningen: Hvis musikk ikke eksisterte, så ...

Anna Sienkiewicz:

- … Da vet jeg ikke om jeg kunne leve på denne planeten.

Kan denne klubben stå noe annet sted i verden?

Anna Sienkiewicz:

- Jeg tror det kan være i hvilken som helst del av verden, men på en måte ble det skapt her i Oslo, av et eller annet behov for å lete etter forskjellige sjangere, for å introdusere mennesker og andre typer musikk. Det er grunnlagt av Miloud Guiderek som ble født i Casablanca. Casablanca er og har vært en veldig kosmopolitisk by som består av mange kulturer. Det er en slik smeltedigel. Altså en flerkulturell blanding. Og han flyttet den til Oslo, men bygde den

det på denne norske jorda. Dette er noe originalt.

Cosmopolite - Dette navnet ble gitt av Cosmopolites venn franske Jean -Claude, som så oss slik. Det er relatert til kosmopolitisme, med et sted for alle slags mennesker, for å åpne seg for forskjellige kulturer, for impulser, for en annen verden. Ikke dele mennesker inn i tradisjon, religion. Det er å være en kosmopolitisk, å være en person som ikke bryr seg om hvor han er, hvor han er i verden - han føler seg bra. Fordi han kjenner sine verdier og godtar andre også. (...)

Cosmopolite Scene - på den andre siden av klubbscenen

Musikk er noe veldig universelt, og det lærer oss å forstå, også for andre. Fordi det ikke er noe som bare tilhører ett folk eller en nasjon. Dette er dialogen, i dette gode forståelsesordet. Dette er en utveksling av noen universelle energier. Vi føler det, og det er ikke nødvendigvis språkrelatert. Musikere samarbeider i mange land på samme måte, de reiser og kommer veldig godt overens. Og denne energien kjennes også av publikum. Derfor er livekonserter så viktige, fordi de bare er en liten brøkdel av våre opplevelser, våre erfaringer. Nå, på dette tidspunktet når denne konserten pågår. (...)

Jeg møtte bare positive ord og erfaringer fra musikere som snakket godt om polske jazzmusikere. For eksempel Mulatu Astatke fra Etiopia, som er en pioner innen etnojazz og samarbeidet mye med polske musikere. Fram til i dag kan han navngi alle med for- og etternavn på polsk. Jeg møtte en veldig positiv holdning til Polen. Kanskje er det fordi det hele skjedde i det kulturelle rommet. Vi snakket hovedsakelig om kultur, musikk og film.

Cosmopolite Scene - på den andre siden av klubbscenen

Anna Sienkiewicz, Mulatu Astatke & Miloud Guiderk. Foto: Ula Tarasiewicz

Jeg kom til Norge da jeg var 25. Og det var mer en nysgjerrighet om verden og kulturen. Norge virket for meg så fritt, åpent og litt magisk på samme tid. (...) Og jeg tror det også bare var en ulykke i livet mitt. Men da jeg kom til Norge, følte jeg at jeg ville være her.

For meg er det også en veldig personlig følelse, fordi jeg ble kjent med denne klubben uten å jobbe for den fra begynnelsen, bosatt i Oslo, som publikum. Jeg bodde på Majorstua, hvor denne klubben ble født, i Industrigata. Og jeg dro med en gruppe venner fra Polen til fantastiske jazzkonserter. Og vennene mine kunne ikke tro at slike ting skjedde, at jeg kunne gå fem minutter fra gaten min og se Stanley Clarke, Jean Luc-Ponty, Joe Zawinula, Tito Puente. Fantastiske gigantiske artister som er legender. 

Les den første artikkelen i denne serien

Og først senere, da jeg begynte å jobbe i 2004, så jeg hvordan denne klubben har en solid base. Det er en kulturinstitusjon, godt etablert i Oslo. (...) Hver konsert eller majoriteten av den var en personlig opplevelse for meg, for også å interagere med artister, å bli kjent med dem privat er noe fantastisk - at du kan utveksle minst noen få setninger med noen som kanskje mine veier med ville aldri krysse. Så det gir mye, også en slik vitenskap om mennesker, veldig interessante mennesker. 

"" - dette er den andre episoden av miniintervju-serien "Polen i dine øyne, Norge i mine øyne". Klikk og se hele episoden her: 

 

NORSK TEKST

Cosmopolite Scene - sett fra den andre siden av scenen

Hvilke historier, følelser og HVEM som skjuler seg i kulissene? Anna Sienkiewicz, produksjonsleder ved Cosmopolite Scene i Oslo, forteller om sine fantastiske møter på den andre siden av scenen, samt om hennes store musikkopplevelser. Det inspirerer til å leve ut lidenskap og forstå omverden med nysgjerrighet og åpenhet.

Fullfør følgende setning med egne ord: Hadde musikken ikke eksisterer, så… 

Anna Sienkiewicz:

- … Vet jeg ikke om jeg kunne leve bottom planeten. 

Kunne bottom clubben ligget hvor som helst i verden? 

Anna Sienkiewicz:

-  I, den kunne nok det, men den ble etablert her, og Oslo. Drivkraften er å lete etter ulike musikksjangere, finne frem til og presentere ulike stiler og utøvere. Den er opprettet av Miloud Guiderk, som ble født og Casablanca. Casablanca er og har vært en veldig kosmopolitisk, flerkulturell by. Man kan kalle den en kulturell smeltedigel, altså en multikulturell blanding. Og Miloud har liksom overført dette til Oslo, men bygget det opp på et norsk grunnlag. Det er noe originalt.

Cosmopolite - dette navnet ble foreslått for oss av vår franske venn, Jean -Claude, som sa at det er slik han ser oss. Det eroneyttet med kosmopolitisme. Det er da et spillested for alle typer mennesker, for gjensidig åpenhet mellom kulturer, for impulser fra omverdenen, for en mangfoldig verden, uten at man deler folk og grupper ut fra tradisjon og religion. Det å være kosmopolitt betyr å ha det bra overalt i verden, fordi man kjenner sine verdier, men også er åpen for andre verdier. (...)

Musikk er noe veldig universelt og dette lærer oss å forstå, også andre mennesker. For det er ikke noe som bare enkeltmennesker har et eierskap til, eller bare én nasjon. Dette er nemlig dialog, og positiv forstand. Utveksling av en god energi, universell energi. Vi fornemmer det og det er ikkewienttet til språket. (…) Og musikere samarbeider også i mange land, reiser rundt og får til en veldig god dialog. Og denne energien føler også publum. Det er derfor konserter live er så viktig, fordi det er bittesmå smuler av følelser, opplevelser, som oppstår her og nå, i det øyeblikket konserten er i gang. (...)

Jeg har kun hørt positiv historier, musikere jeg har truffet sier bare pene ting om de polske musikerne. Jeg kan nevne Mulatu Astatke fra Etiopia, som er pioner innen andre etno-jazz, og som har samarbeidet med mange polske musikere. Han greier, til dags dato, å nevne alle de polske musikerne ved deres polske navn og etternavn. Jeg har bare opplevd veldig positive holdninger til Polen. Kanskje fordi alle de møtene har skjedd i det kulturelle universet. Vi har først og fremst snakket om kul, musikk og film. 

Jeg kom til Norge da jeg var 25 år, og det var hovedsakelig av nysgjerrighet på verden og Kult. Norge virket for meg så fritt og åpent, interessant, og samtidig litt magisk. (…) Og jeg tenker at det også var tilfeldig i mitt liv. Men da jeg kom til Norge, så følte jeg at jeg vil være henne. 

Det er også veldig personlig for meg, for jeg ble kjent med denne klubben ikke gjennom jobb, men som vanlig beboer i Oslo, fra publumsperspektiv. For ham bodde på Majorstua, hvor denne klubben ble opprettet, og Industrigata. Og jeg har gått på fantastiske jazzkonserter sammen med venner. Mine bekjente kunne nesten ikke tro at man kan være så heldig å kunne se Stanley Clark, Jean Luc-Ponty, Tito Puente og andre rett rundt hjørnet, 5 minutter gange hjemmefra! Det var utrolig kunstnere, gigantartister, som i dag er legender.

Og senere, da jeg begynte å jobbe på Cosmopolite fra 2004, fikk jeg sett hvor solid base denne klubben har. Den er en kulinstitusjon, veldig bra etablert og Oslo. (…) Nesten hver konsert, eller de fleste, har vært en veldig personlig opplevelse for meg. Fordi selve samværet med artistene,

det å krzjent med dem på det private planet er fantastisk. Det at du kan veksle noen ord med noen du ellers aldri kunne ha truffet, fordi våre veier aldri ville ha krysset andre andre steder i verden. Slik får man også mye innsikt i andre mennesker som er veldig spennende å bia kjent med.

'Cosmopolite Scene - sett fra den andre siden av scenen' - det er den 2. episoden i mini -intervjuserien 'Polen i dine øyne, Norge i mine øyne'. Klikk og se episoden her: https://youtu.be/2twbmagiDqE

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
7, den 26. 2024
temperaturikon 9° C
tungt skyet
Fuktighet: 58%
Pressure: 1010 mb
Vind: 6 mph
Vindsmak: 10 mph
Skyer: 100%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 27 am
Solnedgang: 9: 01 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Selvangivelse: Frist er tirsdag 30. april

Selvangivelse: Frist er tirsdag 30. april Over 2,6 millioner har levert selvangivelse og 1,6 millioner har fått selvangivelse. Fristen for å levere selvangivelse er tirsdag 30. april -...


Radio Wataha. Sammen skaper vi et musikalsk rom

Radio Wataha. Sammen skaper vi et musikalsk rom Vi leter etter inspirasjon. Hos Radio Wataha fokuserer vi alltid på mangfoldet og den musikalske lidenskapen i samfunnet vårt. Derfor inviterer vi deg til å bidra til radiospillelisten vår! Radio…


Nye data: Sterk økning i kommuneskattene de neste årene

Nye data: Sterk økning i kommunale avgifter de neste årene Det vil bli en drastisk økning i vann- og avløpsavgiftene de neste fire årene. Det viser en studie utført i de største kommunene i...


Besøk våre sosiale nettverkssider