- Regjeringen har ambisiøse klimamål. Vi jobber for å sikre at alle nye biler som selges i 2025 er utslippsfrie. Med denne reduksjonen i eksosutslipp kan Statens vegvesen (Statens vegvesen) redusere kostnadene med 300 millioner kroner for utvikling av et ventilasjonssystem i ny tunnel Rogfast. En mer miljøvennlig hverdag gir mange uventede og positive effekter, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Kostnadsgjennomgang av E39 Rogfast -prosjektet i Rogaland
Statens vegvesen (Statens vegvesen) gjennomgikk kostnadene ved E39 Rogfast -prosjektet i Rogaland i fjor. Rogfast vil være den lengste og dypeste undersjøiske veitunnelen i verden.
Mindre eksosutslipp fra biler, mindre ventilasjon
- Med mindre eksosutslipp fra biler trenger vi mindre ventilasjon. Jeg vil understreke at selv om det er mindre ventilasjon, vil det ikke påvirke utover Rogfasts brannsikkerhet. Dette er spesielt viktig med en så lang tunnel. Samtidig håper vi at reduksjonen av bilutslipp kan føre til kostnadskutt i andre tunneler i fremtiden, sier samferdselsministeren.
Stortinget gikk med på en kostnadsøkning
Fjorårets kostnadsgjennomgang viste at Rogfast blir dyrere. Stortinget vedtok å øke regjeringens andel av dette prosjektet fra 21,4 prosent. opptil 40 prosent Den nye kostnadsrammen er på 24,8 milliarder kroner mot tidligere 20,8 milliarder kroner.
– Nå har vi bekreftet Statens vegvesen Offentlig at de kan fortsette å bygge Rogfast. Etter at Stortinget sa ja til kostnadsøkningen, sendte vi et brev til Statens vegvesen for å fullføre den formelle prosessen. Statens vegvesen kan nå starte utlysningskontrakter for prosjektet, sier Hareide.
Selv om prisen på prosjektet som helhet ble dyrere, ble den første kontrakten i prosjektet kansellert
Statens vegvesen kansellerte prosjektets første kontrakt etter at budet var høyere enn forventet. Selv om kostnaden for prosjektet som helhet har økt, har Statens vegvesen foretatt en rekke kutt. Disse inkluderte kutt på 300 millioner kroner knyttet til ventilasjon av den nye tunnelen.
Mer boligrom og arbeidsmarked
– Rogfast er et av de største samferdselsprosjektene i Norge. Det knytter Stavanger-området sammen med Haugalandet og vil gi mer boareal og et marked arbeid og vil redusere reisetiden betydelig mellom Stavanger og Bergen. Prosjektgjennomføring er viktig, men samtidig må vi være sikre på at kostnadene er under kontroll. Det er de nå, etter en god vurdering fra Statens vegvesen, sier Hareide.