Drammen kommune fikk midler fra Utdanningsdirektoratet for å styrke skolebibliotekene. Ti skoler i Drammen er med i et prosjekt som setter fokus på barn og unges leselyst og leseforståelse.
- Målet er at skolebiblioteket skal være en naturlig del av skolehverdagen og integreres i alle fag. Dette er et samarbeid mellom skolen og folkebiblioteket som skal komme barna våre til gode, sier prosjektleder Katrine Kirkeby Arnold.
Midler fra Utdanningsdirektoratet på 1,6 millioner skal også muliggjøre systematisk bruk av skolebibliotek i skoleopplæringen og være et integreringssted der barn og unges ulike behov ivaretas.
Les også: Det forbedrer arbeidsforholdene til sjåfører i profesjonell transport
Prosjektlederen forteller at lesegleden er viktig og ønsker å gjøre skolebibliotekene til en møteplass.
Ingen grenser for hva barn kan lese
- Vi ønsker å møte barn der de er, ikke der vi vil at de skal være.
Det er ingen grenser for hva du kan lese. Alt fra fotballmagasiner til romaner er bra og morsomt å lese og forstå. Barn er forskjellige i språk, interesser og kulturelle opplevelser.
- Leselysten bidrar til leseforståelse, og lesing er nøkkelen til suksess i alle fag – ikke bare på norsk. Derfor ønsker vi at skolebiblioteket skal være en integrert del av skolens fagarbeid, sier prosjektlederen.
En inspirerende bibliotekar
De ti skolene: Åssiden, Steinberg, Krokstad, Bragernes, Åsen, Øren, Gulskogen, Marienlyst, Børresen, Kjøsterud har ulike utgangspunkt. I Drammensskolen er det stor variasjon mellom skoler i tilgang til og bruk av biblioteket.
Som en del av prosjektet vil representanter fra alle skoler møtes jevnlig for å dele erfaringer og ideer, og en omreisende «inspirasjonsbibliotekar» skal motivere og øke kompetansen til alle involverte.
Det er Inger Bergan Mortensen, som til vanlig jobber ved Mjøndalen bibliotek, som er ansatt som «inspirasjonsbibliotekar» og vil oppmuntre til mer bruk av skolebibliotek enn det som er tilfelle i dag.
Hun har lang erfaring som barnebibliotekar og brenner for skolebiblioteket. Hun er spent, men klar for oppgaven med å være en inspirasjon.
- Jeg er veldig glad for at jeg kan delta i prosjektet og hjelpe skolene med å gjøre skolebiblioteket til en naturlig del av skolehverdagen. Min jobb er å både inspirere til bruk av bibliotek og holde dem oppdatert med den nyeste barne- og ungdomslitteraturen. Det er viktig å holde seg orientert hvis vi ønsker at barn skal lese mer, sier Bergan Mortensen.
Hvordan oppstår leselysten?
- Hvordan vil barn egentlig lese?
- For å utvikle interesse for lesing, må barn ha mange bøker å velge mellom og tilgang til aktuell litteratur. En bok som vi syntes var flott for 30 år siden er ikke nødvendigvis det som fenger dagens barn og ungdom.
Bergan Mortensen understreker også viktigheten av å sette av tid til lesing.
- Lesestunder, høytlesing, lydbøker og spillbasert digital lesing er med på å skape et leselyst sammen. Det hindrer fremmedgjøring og gir fremfor alt mye glede.
En rekke ideer, aktiviteter og metoder
Prosjektet vil vare i halvannet år og startet høsten i år. Selve prosjektet vil ikke vare lenge, men ringvirkningen varer lenge, håper Kirkeby Arnold.
- Vi ønsker å skape en lesekultur. Gjennom hele prosjektet vil skolene foreslå en rekke ideer, aktiviteter og metoder som fungerer lokalt og som kan videreføres utover prosjektets slutt. På sikt er målet å spre god praksis på tvers av alle Drammensskolene.
Kilde: Drammen kommune
Les og lær mer: Hvor mange straffepoeng har du på ditt norske førerkort?