Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

10 prosjekter skal teste ut løsninger for utslippsfrie byggeplasser

Dodaj gjøre ulubionych
Vurder artikkelen
Vurder artikkelen

– Vi må redusere klimagassutslippene i transportsektoren, og derfor må vi også redusere utslippene fra byggeplasser. Gravemaskiner, hjullastere, dumpere og andre store maskiner genererer store klimagassutslipp. Derfor gir vi nå tilskudd til gjennomføring av 10 nye pilotprosjekter som har som mål å teste ut ulike løsninger for å gjøre byggeplasser utslippsfrie i fremtiden, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Pilotprosjektene skal gjennomføres av de norske statlige institusjonene, Statens vegvesen, Nye Veier og Bane NOR. Totalt ble det bevilget 65 millioner CZK til prosjektene.

I 2023 vil følgende prosjekter motta støtte:

Ombygging av et dieseldrevet jernbanekjøretøy til et batteridrevet
(0,9 millioner kroner)

Bane NOR ønsker å bygge om en dieseltraktor til en batteridrevet. Det er foreløpig ingen batteridrevne traktorer på markedet og liten erfaring med batteriteknologi. Dette er en ny erfaring i form av konvertering fra diesel til batteri, samt bruk av batteriteknologi i forbindelse med jernbanedrift og vedlikehold. Prosjektet fikk et løfte på $5 i fjor millioner kroner. Årets tilskudd er ment å videreføre prosjektet.

Lader tunge elektriske maskiner

Batteri elektrisk gravemaskin for bygging av omformerstasjonen i Sande
(1,3 millioner kroner)

Bane NOR skal bruke en elektrisk gravemaskin til å bygge en transformatorstasjon i Sande. Målet er å teste ladbare elektriske maskiner på byggeplasser utenfor urbane områder. Målet er også å bidra til at flere maskiner er i bruk på markedet og at tilgjengelighet, lading og oppsett blir enklere i fremtiden. Prosjektet fikk et tilskudd på 3,1 millioner CZK i fjor.

Utslippsfrie byggeplasser

Contract Mechanism Knowledge Base Program (1,8 millioner kroner)

Bane NOR vil skape et kunnskapsgrunnlag for å etablere «beste praksis» kontraktskrav og vurderinger for å fremme nullutslippsbyggeplasser i transportvirksomhet. Piloten tar sikte på å legge grunnlaget for at transportetatene kan koordinere kontraktskrav, som legges til grunn for anskaffelser av vei- og jernbaneutbyggingsprosjekter.

Lading av tunge elbiler

Elektrifisering i bygging av ny økologisk gate i Gran sentrum
(12 millioner kroner)

Statens vegvesen ønsker å teste ut løsninger som vil øke effektiviteten i den elektriske maskinparken. Dette prosjektet får støtte for transport av batterihengere dit gravemaskinene står og jobber. Prosjektet ønsker også å teste kravene til massetransport og levering av asfalt med elektriske lastebiler. Det blir også en permanent ladestasjon, som overtas av kommunen etter at byggingen er ferdig og vil inngå i ladeinfrastrukturen for tungtransport.

Ladeinfrastruktur og ladeutstyr for tunge elbiler som en del av Gjønnestunnelbygging på E18 Lysaker-Ramstadsletta
(4 millioner kroner)

Statens vegvesen skal lage infrastruktur og utstyr for lading av tunge elbiler i massetransport. Prosjektet skal lage et lastepunkt for lastebil i tilknytning til byggeplassen i Gjønnes. Dette ladepunktet kan også brukes til å raskt lade en elektrisk anleggsmaskin i lunsjpausene. Samtidig vil også lastebiler kunne lade. Prosjektet bidrar til ny kunnskap om nullutslippstrucker.

Kunnskap og fordeler

Batteribruk ved bygging av E18 Vestkorridoren Strand – Ramstadsletta (10 mill. kr)

Statens vegvesen ønsker å utvikle elektriske borerigger og implementere batteribank i anleggsdriften. Prosjektet vil også utforske bruken av batterier for å omgå kapasitetsproblemet og forbedre logistikken knyttet til bruk av elektriske maskiner.

Infrastruktur for lasting av anleggsmaskiner på RV 15/E39 tilhørende Nordfjord
(10 millioner kroner)

Statens vegvesen ønsker å lage en infrastruktur for lading av anleggsmaskiner og/eller tunge elbiler. Det er planlagt tre ladepunkter langs RV 15/E39. Ladepunktene vil kunne brukes i flere prosjekter de neste årene. De skal bidra til å få ny kunnskap om ladeløsninger for elektriske/nullutslippstrucker, drifts- og anleggsmaskiner og hvordan dette vil fungere med mobile løsninger for mindre anlegg og veiprosjekter. Dette er rett kunnskap for å bidra til en bærekraftig utslippsreduksjon. Prosjektet bidrar også til utprøving av nullutslippsløsninger på byggeplasser i transportsektoren.

Les også: Flere ønsker å bli politi

Kunnskapsprogram om pilotering av utslippsfrie byggeplasser
(4 millioner kroner)

Nye Veier vil videreføre kunnskapsprogrammet startet med tilskudd i 2022. Kunnskapsprogrammet er laget i samarbeid med Statens vegvesen og Bane NOR og skal gi deg mulighet til å finne gode og kostnadseffektive løsninger for utslippsfrie byggeplasser. Kunnskapsprogrammet bidrar også til å samle og trekke ut kunnskapsresultatene som andre pilotprosjekter vil føre til.

Elektrifisering av broarbeider - Grønlandsbrua på E18 Rugtvedt - Langangen prosjektet (15,8 mill. kr)

Nye Veier ønsker å bytte ut dieselaggregat med elektriske aggregat. Prosjektet startet i 2022. I 2023 ønsker prosjektet å utvide elektrifiseringen av byggeplassen med arbeid på to bruer og to tunneler. I tillegg skal det også testes ut en ny teknologi som vil bruke strøm i stedet for gass til sveising. Prosjektet skal generere kunnskap og erfaring innen feltet midlertidig tilknytning til kraftnettet i forbindelse med drift av kraftverk, som vil føre til en varig reduksjon av utslippene i sektoren. Det vil også gi logistiske fordeler når det gjelder å redusere behovet for å transportere diesel. Prosjektet har også fordeler utover å redusere utslipp da risikoen for lokal forurensning og støynivå reduseres ved å bytte fra diesel til elektriske generatorer.

Sedimentfordeling på E39 Lyngdal Øst - Lyngdal Vest
(6 millioner kroner)

Nye Veier vil teste slampresse-/filtreringsteknologien for å redusere slamvolumet, slik at transporten kan begrenses til godkjent oppsamling. Det er satt opp to testsentre hvor to ulike teknologier testes. Målet er å bruke teknologien som gir best resultat. Prosjektet gjennomførte forberedende arbeid og ble lansert i 2022. I 2023 skal Nye Veier ferdigstille og utvide prosjektet.

I 2022 ble 12 prosjekter støttet for å teste ulike løsninger for utslippsfrie byggeplasser. Til sammen ble det 62 millioner kroner.

Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre. Takk skal du ha.

Kilde: regjeringen

Les og lær mer: Får bompenger-avgifter deg til å slutte å kjøre bil?

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
2:20, den 27. 2024
temperaturikon 1° C
tungt skyet
Fuktighet: 86%
Pressure: 1012 mb
Vind: 1 mph
Vindsmak: 1 mph
Skyer: 100%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 25 am
Solnedgang: 9: 03 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Selvangivelse: Frist er tirsdag 30. april

Selvangivelse: Frist er tirsdag 30. april Over 2,6 millioner har levert selvangivelse og 1,6 millioner har fått selvangivelse. Fristen for å levere selvangivelse er tirsdag 30. april -...


Radio Wataha. Sammen skaper vi et musikalsk rom

Radio Wataha. Sammen skaper vi et musikalsk rom Vi leter etter inspirasjon. Hos Radio Wataha fokuserer vi alltid på mangfoldet og den musikalske lidenskapen i samfunnet vårt. Derfor inviterer vi deg til å bidra til radiospillelisten vår! Radio…


Nye data: Sterk økning i kommuneskattene de neste årene

Nye data: Sterk økning i kommunale avgifter de neste årene Det vil bli en drastisk økning i vann- og avløpsavgiftene de neste fire årene. Det viser en studie utført i de største kommunene i...


Besøk våre sosiale nettverkssider