Som allerede rapportert, bompenger i Rogaland vil øke. Økningene er årsaken protester fra innbyggerne i dette distriktet. Men som det viser seg, er også Østfold -befolkningen misfornøyd med innføringen av de nye bompenger rundt Fredrikstad, så vel som på veien derfra til Sarpsborg. I dag (tirsdag 11. september) vil det være en offisiell protest.
Gebyrer på Fredrikstad fra 2019
Etter planene gjelder de nye bompenger på Fredrikstad fra 2019. I tillegg skal det bygges nye porter rundt byen i 2022, samt på ruten til Sarpsborg. Foreløpig koster en enkelt tur 26 kroner, men økninger er mulige. Denne tingenes tilstand har resultert i initiativet til beboernes initiativ, hvis formål er å uttrykke deres misnøye.
Les også: Virkningen av økningene på biltrafikken i Oslo >>>
Innbyggere er imot endring
I forrige uke uttrykte rundt 150 sjåfører sin misnøye i Oslo. De okkuperte hele veibanen og beveget seg langs den med svært lav hastighet helt fra Sandvika til den norske hovedstaden. I dag vil innbyggerne i Fredrikstad protestere, og ifølge arrangøren - Kirsti Nelvik - skal 400 personer delta. Demonstrasjonen vil finne sted på kvelden og vil gå fra Stortorget via Glade Hjørnet og ende foran rådhuset.
Misnøyen vokser også i Rogaland
De nye bompengene motarbeides også av innbyggerne i Rogaland. 15-20 august spurte Respons Analysis-byrået 200 personer fra Stavanger, Sola, Randaberg og Sandnes om deres holdning til lønnsøkninger. Det viser seg at 7 av 10 respondenter uttrykte sin misnøye.
Les også: Veitoll i Oslo også for ebili -eiere >>>
Valgpreferanser endres også
Uttrykket for sosial irritasjon i Rogaland er også synlig i de siste meningsmålingene for lokalvalget i 2019. Det så langt marginale partiet "Citizens Against Toll Rises" får støtte. Ifølge en undersøkelse bestilt av avisene VG og Stavanger Aftenbladet, er hele 3,1% av innbyggerne villige til å stemme på denne grupperingen. I praksis betyr dette at dette partiet kan skryte av mer støtte enn Venstre-partiet, venstreorienterte Rødt-partiet eller Miljøpartiet De Grønne.
Flere nye bompenger. Hva er det neste med gebyrene?
Ordfører i Fredrikstad - Jon -Ivar Nygård - har belyst hvor bompengestigningene kommer fra. Ifølge ABC Nyheter kan lokale myndigheter unngå å innføre bompenger, men dette vil bety mangel på midler til infrastrukturinvesteringer. Statlige tilskudd er lavere enn tidligere, og det er grunnen til at lokale politikere etter hans mening har et valg: å planlegge utbygging av veinfrastruktur og kollektivtransport finansiert av bompenger eller å forlate disse planene uten å bruke økninger.
Les også: Er pendling arbeidstid? >>>
Så for tenkning fremover må bompenger innføres. Jon-Ivar Nygård kunngjorde også sin tilstedeværelse ved dagens protest i Fredrikstad. Intensjonen er å få regjeringen til å ta ansvar for lokale veinvesteringer.