Klimatoppmøtet i Katowice resulterte i nye ordninger for å redusere eksosutslipp innen 2030. Europeiske bilprodusenter og forhandlere har signert en offisiell avtale om å nå EUs nye klimamål om eksosutslipp.
I den opprinnelige forutsetningen fastsatte avtalen reduksjon av eksosutslipp med 40%. Et slikt dokument ble signert av Europakommisjonen, Europaparlamentet oraz Rådet for Den europeiske union. Reduksjon på dette nivået var i utgangspunktet et initiativ Europaparlamentet og Rådet for Den europeiske union. EU-kommisjonen valgte i utgangspunktet et kutt på 30 %. Av denne grunn må den vedtatte avtalen mellom europeiske bilprodusenter og -forhandlere først og fremst aksepteres av andre institusjoner, da EF sannsynligvis vil ta disse forutsetningene i bruk.
[wc_button type = "primary" url = "[wc_button type =" primary "url =" [wc_button type = "primary" url = "https://web.facebook.com/radionorwegia/" title = "Like oss på Facebook 'på!" target = "blank" url_rel = "" icon_left = "facebook-f" icon_right = "" position = "center" class = ""] Lik oss på Facebook! [/ wc_button]
"Elektrikk" skal ha stor betydning
Årsak til adopsjonen nye klimamål i EU om utslipp med en så drastisk reduksjon er det faktum at mange produsenter har tenkt å utvide tilbudet elektriske biler. I denne sammenhengen vil elbile begynne å spille en nøkkelrolle i å levere det siste klimaforutsetninger, tatt under det siste klimatoppmøtet i Katowice.
En utfordring for transportsektoren
er en utfordring først og fremst for hele transportsektoren. Ifølge statistikk slippes nesten 2/3 av eksosgassene ut av tunge lastebiler som tilbyr transporttjenester for mennesker og varer. Med tanke på bransjens særegenheter, fastslår den nevnte avtalen at forurensning som følge av transport vil være 30% lavere, ikke 37,5% som for personbiler.
Hva betyr dette for Norge?
Å etablere nye klimaantagelser fra det norske forbrukerperspektivet betyr et bredere spekter av elbiler og lavutslippsbiler. Endringene kan merkes i løpet av løpet de neste årene. Bilmarkedseksperter spår at implementeringen av klimamålene vil utløse en rask økning i volumet av salg av elbiler i hele Europa.
Les også: Det ble funnet uregelmessigheter i 8 av 10 restauranter >>>
- "De nye EU -klimamålene for avgass vil legge press på bilprodusentene," mener han Philippe Vangel fra AVERE -foreningen - "De må utvide bilrekkevidden mye raskere og legge større vekt på elbiler enn før."
I 2030, 1/3 av biler med elektriske motorer
De signerte avtalene er også positivt vurdert av Greg Archer fra Transportenvironment.org: “Takk nye klimamål i EU om utslipp vil bidra til en raskere økning i andelen elbiler i det totale antallet kjøretøyer. Implementeringen av avtalene betyr at 2030/1 av bilene i EU innen 3 vil bli drevet av elektriske motorer, ”anslår han.
I korte trekk…
- Europeiske produsenter og selgere har signert en avtale der reduksjonen av eksosutslipp vil utgjøre 37,5% innen 2030 for personbiler og 30% for lastebiler.
- EU -kommisjonen, Europaparlamentet og EU -rådet foreslo opprinnelig en reduksjon på 40% i eksosutslippene for hele transportsektoren.
- gjennom nye klimamål i EU om utslipp I 2030 skal 1/3 av bilene drives av elektriske motorer.
- Den nye forskriften vil også gjelde for EØS -land, inkludert Norge.