Arbeidstilsynet Arbeidstilsynet) siden 2015 har den utført intensive inspeksjoner av alle spisesteder i Norge. I 2018 ble nesten 5 inspisert. av dem. Resultatene er ikke gunstige for arbeidsgivere - uregelmessigheter ble oppdaget i 8 av 10 tilfeller.
Cateringsektoren i Norge
Omtrent 90 tusen mennesker jobber i cateringbransjen. ansatte. Mange av dem gjør det unge mennesker oraz utlendinger. De fleste lokalene drives av små bedrifter, utsatt for høy risiko for konkurs. Sektoren skiller seg ut lav karakter virksomhetsorganisasjon, samt en rekke enheter som ikke forfølger sine egne interesser ansvarlig. Det som er karakteristisk for denne sektoren er den lave bevisstheten om gjeldende arbeidsrett. Både for ansatte og arbeidsgivere.
Problemer i 2018
Fra januar 2018 har norsk arbeidsrett endret seg. Som et resultat ble cateringbransjen dekket av leveringsplikten betale minimal. I 2018 ble det gjennomført totalt 509 inspeksjoner for å bekrefte det minstelønn tilbys i cateringvirksomheter. I henhold til inspeksjonene som ble utført, ble ikke denne forskriften overholdt i 3 av 10 selskaper.
Les også: Mobbing i Norge - hvordan håndtere det? >>>
Ingen prosedyrer mot diskriminering
Arbeidstilsynet siden våren 2017 har den også lagt større vekt på spørsmålet om seksuelle overgrep under revisjoner. Først og fremst verifiseres gjeldende prosedyrer rapporterer uønsket oppførsel. I løpet av den tiden ble omtrent 300 selskaper inspisert i denne forbindelse. Det viste seg at nesten halvparten av dem har ikke riktige prosedyrer for rapportering og løsning av problemer som et resultat trakassering.
Revisjonsresultater 2015-2017
Ovennevnte problemer ble bare funnet under revisjonen i 2018. Arbeidstilsynet Den publiserer også konklusjonene fra 4 459 inspeksjoner som ble utført i årene 2015-2017. Resultatene er ikke gunstige for serveringssektoren ettersom inspektører fant uregelmessigheter i 80% av selskapene.
Les også: Arbeidsdiskriminering i Norge - hva skal jeg gjøre? >>>
Problemer med kontrakter
De ovennevnte svakhetene er ikke de eneste som ble funnet under tilsynet. Det viser seg også at i 2 av 10 tilfeller personalet hadde ikke signert arbeidskontrakt. Dessuten - hvis et slikt dokument allerede er utarbeidet, ble ikke minstekravene som følger av den norske arbeidsloven i 60% av tilfellene oppfylt.
Problemer med overtid
Spørsmålet viste seg å være et mye større problem riktig overtidsoppgjør. I 4 av 10 lokaler mottok ikke ansatte blindtarm for å jobbe overtid. I tillegg viste det seg at nesten 1/3 av selskapene ikke kontrollerer arbeidstiden i det hele tatt, noe som betyr at de ikke engang er i stand til å avgjøre om deres ansatte de har noen overtid.
Ingen forvaltere
Det viser seg også at 6 av 10 leiligheter ikke har en utvalgt tillitsvalgt. Selv om det allerede er en person som utfører denne funksjonen, kreves 60% av dem nødvendig opplæring om deres kompetanse. Dessuten - i 1 av 3 selskaper tok ikke arbeidsgiveren seg av den nødvendige og grunnleggende opplæringen HMS opplæring.