– . Når jeg ser hvordan markedet ser ut nå, hvordan kundene våre endrer seg og størrelsen på gjelden vår, er det helt klart at vi må ta radikale grep, sier SAS-sjef Anko van der Werff. Han understreker at SAS har vært rammet av mange problemer etter at koronaviruspandemikrisen førte til milliarder av dollar i tap for luftfartsindustrien.
, store gjeld til selskapet
På slutten av første halvår hadde SAS en gjeld på rundt 27 milliarder svenske kroner. Samtidig har selskapet dyre kontrakter, og sjefen har varslet at det skal innkalles til et møte med fagforeninger for forhandlinger. På denne måten ønsker han å sikre større fleksibilitet, effektivitet og lavere kostnader.
– Situasjonen krever forståelse og velvilje fra alle, og forhandlinger med fagforeninger har et konkret mål. SAS må være konkurransedyktig hvis vi skal overleve, vokse og dermed skape arbeidsplasser. Jeg vil gjøre det sammen med fagforeningene, men det skal to til for å tango, sier van der Werff.
SAS-aksjen falt 9,6 prosent på Stockholmsbørsen mandag morgen. Også i Oslo faller prisen med 9,1 prosent. Flere analytikere peker på en artikkel på Finans.dk som hovedårsaken til dagens fall i aksjekursene. Blant disse analytikerne er Jacob Pedersen i Sydbank.
– Anko van der Werff planlegger store endringer som skapte frykt blant investorer, sier Pedersen.
Anko van der Werff begynte i selskapet tidligere i år og tiltrådte som SAS -sjef i juli etter at Rickard Gustafson kunngjorde i januar at han trekker seg.
Fagforeninger truer med å dra
SAS pressedirektør John Eckhoff trakk også frem satsen som gjelder for flyselskapet forrige uke.
– Hvis SAS skal overleve og skaffe plasser jobbe i Norge og Skandinavia, må vi tilpasse oss en ny virkelighet med flere som reiser for turisme og færre som reiser for forretningsreise. Pandemien er ikke over, selv om flyene er fulle, sa Eckhoff.
Uttalelsene til van der Werff og Eckhoff stammer fra trusler fra fagforeningen. De ønsker nemlig å si opp kontrakten med SAS dersom de ikke oppfyller vilkårene deres.
- Hvis SAS bestemmer seg for å ignorere kontraktene og bruke ansatte, må vi vurdere vårt samarbeid med flyselskapet. Hvis SAS skal være ansvarlig for arbeidskraftpolitikken nå, kan vi ikke betrakte det som det foretrukne flyselskapet, sa fagforeningsleder Mette Nord.
Protestene begynner
Hundrevis av SAS -piloter som var tilstede og løslatt tirsdag, dukket opp for Stortinget for å protestere mot flyselskapets "splittelse" til Irland og Danmark. De reagerer på nyheten om at SAS Ireland vil endre navn til SAS Connect og opprettelsen av SAS Link.
Norske SAS-piloter organisert av Norsk SAS Pilotforening (NSF) har lenge fryktet det som nå skjer. Pandemien har halvert SAS arbeidsstyrke, inkludert permitteringer på rundt 5000. Blant dem er det rundt 560 piloter, hvorav rundt 200 er nordmenn.
– SAS har en stolt 75-årig tradisjon for å være ledende i Skandinavia og senest i 2015 skandinavisk modellflymester. Og så har selskapet endret seg så raskt de siste fem årene at man må gjøre det konkurrentene har gjort – og kanskje på en litt dårligere måte, ved å omgå avtalte rettigheter, sa Stener Berg Nelson.
Arbeidsminister Hadia Tajik (Ap) kommenterte konflikten i SAS mandag. Tajik sier han vil rydde opp og tar et nordisk samarbeidsinitiativ for å hindre at bedrifter organiserer seg bort fra arbeidsgiveransvaret.
– Vi har sett at godt kvalifiserte medarbeidere har erfaring. Selskapet oppretter et nytt datterselskap der ansatte må søke på nytt på stillingen. Dette er ikke en ryddig måte, i denne situasjonen er det ingen annen utvei. SAS diskuterer saken nå, sier Hadia Tajik.
Les vår neste artikkel: Økende boligkostnader i fremtiden
Hvis du er interessert i denne artikkelen, vennligst legg igjen en tommel. På denne måten vurderer du graden av interesse.