Wataha.no
Send rapport radio TV Din konto

Har du mottatt stevning fra et inkassoselskap i posten?

Dodaj gjøre ulubionych
5/5 - (1 stemme)
5/5 - (1 stemme)

Finn ut mer om hvordan det er i Norge. Hvordan kan du gjøre dette og hvilke rettigheter har du.

Hva kan jeg gjøre hvis jeg bestrider et krav?

Du må reagere umiddelbart. Inkassoloven (inkassoloven) definerer dine forpliktelser og rettigheter innen inkassoområdet. Dersom du har mottatt et krav du er uenig i, bør du umiddelbart kontakte det aktuelle selskapet. Husk at det er viktig å dokumentere kontakten du tok. Ta vare på en kopi av brevet eller noter hvem du snakket med.

Hold kravet ditt. Hvis dine innvendinger er gyldige, anses kravet som bestridt. Kravet kan derfor ikke kreves inn ved ordinær inkasso. I stedet vil saken bli sendt til Tvistemålsutvalget (Forliksrådet) for utstedelse av en rettsavgjørelse.

Hva om du ikke mottok anropet?

Du er ansvarlig for posttjenester. Hvis inkassobyrået kan dokumentere at inkassobrevet ble sendt forsvarlig, hjelper det ikke at det er forsinket i posten, mistet eller på annen måte ikke kommet frem. For eksempel ble en klage sendt riktig hvis den ble sendt til adressen du oppga.

Dersom du har flyttet og ikke har varslet kreditor om adresseendring, har inkassoselskapet oppfylt sine forpliktelser dersom kravet er sendt til adressen du har oppgitt.

Hvor mye koster det hvis jeg ikke betaler i tide?

Strafferenter. Oversetter du fristen, må du betale renter på utestående gjeld. Gjeldende rente finner du på nettsiden regjeringen.no. Dersom du har mottatt inkassostevning fordi du ikke har nedbetalt et låneavdrag, kan renten bli høyere. I disse tilfellene kan inkassobyrået i stedet kreve renter på lånet.

Innkrevingsgebyr. I tillegg til strafferenter kan det hende du må betale inkassogebyr. Du kan sjekke gjeldende kurs i Inkassoforskriften (Inkassoforskriften). Fra 1.1.2021. januar 700 var avgiften XNUMX SEK.

Les også: Gi en gammel kino et nytt liv

Krav for å sende betalingsforespørsel

Betingelsen for å sende en betalingsforespørsel er:

  • Det må være skriftlig.
  • Det opprinnelige kravet må ha utløpt.
  • Forespørselen må angi en betalingsfrist på 14 dager.

Kravet om skriftlig form er oppfylt i papirform eller ved hjelp av elektronisk kommunikasjon, dersom kommunikasjonen er utført på forsvarlig måte.

Husk at kreditor kan sende betalingsanmodning uten forutgående purring. Dersom kreditor tar gebyr for betalingskravet, må han oppfylle tilleggskrav.

Som er:

  • minimum 14 dager bør gå fra datoen for den opprinnelige betalingen
  • inkassovarselet skal angi kravets størrelse
  • informasjon om klagen

Krav til god praksis ved inkasso

Kreditor eller inkassobyrå må følge beste praksis for inkasso. De vil ikke bruke metoder som vil utsette deg for urimelig press, skade eller ulempe. Dersom en kreditor eller et inkassoselskap bryter god inkassoskikk, kan konsekvensen bli bortfall av hele eller deler av inkassokostnadene.

MERK! Kun gjenvinningskostnader vil bli fjernet. Selve kravet vil ikke bli avvist av denne grunn. Det er i strid med god inkassoskikk dersom f.eks.

  • Du får feil informasjon om konsekvensene av å ikke betale
  • Det er informasjon om at dersom du ikke betaler, vil saken bli kjent for venner eller familie
  • Du blir oppsøkt personlig på en støtende måte, for eksempel på jobb
  • Telefoninkasso vil foregå sent på kvelden, natten eller på helligdager
  • Krav som er åpenbart grunnløse eller bestrides ved ordinær inkasso
  • En betalingsanmerkning registreres når et krav er bestridt
  • Du har blitt tilbudt et lån for å dekke kravet ditt

Betalingsanmerkningen må fjernes etter betaling

Betaler du ikke, kan du bli registrert som dårlig betaler, men betalingsanmerkningen må slettes umiddelbart etter at kravet er oppgjort. Hvis du ikke svarer eller betaler, kan du motta et betalingskrav fra et kredittreferansebyrå. For å registrere opplysninger om deg må inkassobyrået kontakte Voldgiftskommisjon og/eller namsmann.

En betalingsanmerkning vil føre til at du blir registrert som en dårlig betaler. Dette kan få konsekvenser i forhold til om du vil kunne få lån, forsikring eller mobilplan.

En måned etter denne kontakten kan inkassoselskapet registrere opplysningene i sine registre. Betalingsanmerkningen skal fjernes umiddelbart etter betaling.

Generelt bør en seddel ikke brukes i mer enn fire år. Er du i tvil eller lurer på om du er registrert med betalingsanmerkning, kan du kontakte et kredittreferansebyrå. De er pålagt å informere deg om enhver registrering på dine vegne.

Hvordan går jeg frem for å sende inn et krav angående en betalingsforespørsel?

1. Send en klage til kreditor eller inkassoselskap

Dersom du mener at inkasso fra kreditor (intern inkasso) eller inkassoselskapet (ekstern inkasso) ikke fulgte prosedyren, må du først sende en klage til selskapet du ønsker å stille til ansvar.

Send en klage skriftlig og lag en kopi av korrespondansen. Hvis du ønsker å klage, kan du bruke Forbrukerrådets standard klagebrev (Forbrukerrådet). Her finner du klage brev.

2. Klage til Finansklagenemnda 

Dersom du ikke kan komme til enighet med den andre parten, kan du ta kontakt Finansklagenemnda (Finansklagenemda).

Styret kan vurdere alle faktorer i et byrås oppførsel, inkludert fakturering, timing og om de har brutt god praksis i innkreving.

Vær oppmerksom på at styret ikke kan ta stilling til om et krav er berettiget eller ikke, kun om inkassobyrået har opptrådt korrekt i inkassoprosessen. Rådets anmodning er av rådgivende karakter og behandlingen av saken er vederlagsfri.

3. Send en klage til Datatilsynet

Du kan kontakte Datatilsynet dersom du har spørsmål angående dine rettigheter knyttet til registrering av dine personopplysninger, inkludert betalingshensyn.

Dersom du mener at et inkassoselskap ikke overholder reglene for registrering av personopplysninger, kan du klage til Datatilsynet. Hvis du oppdager at en betalingsanmerkning er feilregistrert hos et kredittopplysningsbyrå, bør du først klage direkte og be om at opplysningene blir rettet.

Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre. Takk skal du ha.

Kilde: Forbrukerrådet

Les og lær mer: Spontan hjelp tilbudt av Jacek til en butikkkunde som mistet betalingskortet sitt

Pogoda

loader-bilde
Oslo, NEI
2, den 26. 2024
temperaturikon 9° C
tungt skyet
Fuktighet: 52%
Pressure: 1010 mb
Vind: 5 mph
Vindsmak: 5 mph
Skyer: 86%
Sikt: 0 km
Soloppgang: 5: 27 am
Solnedgang: 9: 01 pm

Vekslingskurs

PLN

NOK PLN

=

NOK

0,375

Norsk krone

SEK

0,384

Svenske kroner

EUR

4,310

euro

USD

3,932

USA dollar

Anbefalte artikler

Siste artikler

Selvangivelse: Frist er tirsdag 30. april

Selvangivelse: Frist er tirsdag 30. april Over 2,6 millioner har levert selvangivelse og 1,6 millioner har fått selvangivelse. Fristen for å levere selvangivelse er tirsdag 30. april -...


Radio Wataha. Sammen skaper vi et musikalsk rom

Radio Wataha. Sammen skaper vi et musikalsk rom Vi leter etter inspirasjon. Hos Radio Wataha fokuserer vi alltid på mangfoldet og den musikalske lidenskapen i samfunnet vårt. Derfor inviterer vi deg til å bidra til radiospillelisten vår! Radio…


Nye data: Sterk økning i kommuneskattene de neste årene

Nye data: Sterk økning i kommunale avgifter de neste årene Det vil bli en drastisk økning i vann- og avløpsavgiftene de neste fire årene. Det viser en studie utført i de største kommunene i...


Besøk våre sosiale nettverkssider