Etter søknadsfristen 1. mars viser søkerdata at 2500 lærere ved skolen ønsker å ta spesialpedagogikk, noe som er rekord. For barnehagelærere er tallet 840.

– Vi trenger flere lærere med denne kunnskapen. Dette vil gjøre barnehager og skoler enda bedre i stand til å oppdage og støtte barn og elever som trenger ekstra støtte tidligere, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun.

I 2024 ble regjeringen vednatil sammen 393 millioner kroner til kompetansevirksomhet for lærere og annet barnehageansatte og 1,6 milliarder kroner til videreutdanning av lærere og skolesjefer. Takket være dette vil utdanningen fra høsten 2024 omfatte blant annet: cirka 1850 5400 barnehagelærere og XNUMX XNUMX skolelærere. Ledere i barnehager og skoler skal også få videreutdanning.

Les også: Nå vil fakturaen bli utstedt månedlig

Flere lærere skal fordype seg i praktiske og estetiske fag og spesialundervisning

Etter spesialundervisning var det praktiske og estetiske fag, norsk og matematikk de fleste skolelærere søkte på videreutdanning. I år også rekordnummer folk sendte også inn søknad om videre studier i andrespråkspedagogikk. Dette handler om hvordan lærere skal undervise elever som har annet morsmål enn norsk.

For barnehagelærere er det flest kandidater til spesialundervisning videreutdanning i rådgivning og språkutvikling og læring barns språk.

Det ble registrert ca 11 200 søknader fra skolelærere og ca 2100 XNUMX fra barnehager

Totalt ble det registrert cirka 11 200 søknader fra skolelærere, som er cirka 340 færre enn i samme periode i fjor, men 560 flere enn i 2022. Om lag 2100 personer meldte seg på etterutdanning for barnehagelærere, som er om lag 400 færre enn på samme tid i fjor. Dette er fortsatt nesten 600 flere enn i 2022.

Gode ​​opplegg for lærere som ønsker å utvikle og forbedre sine kvalifikasjoner

– Vi har veldig gode faglige utviklingsprogrammer for lærere, og det er jeg glad for mange ønsker å utvikle seg profesjonelt. Vi har store ambisjoner for barnehager og skoler, derfor trenger vi faglig sterke lærere som skal hjelpe barn og unge til å utvikle seg, bli bedre og lære bedre. Jeg er sikker på at eierne av barnehager og skoler vil etterkomme forslagene, sier Nordtun.

Les også: Stadig flere kvinner i styrer og lederstillinger i norske aksjeselskaper

Nå skal søknadene godkjennes av eierne av barnehager og skoler

Prioritet gis til skolelærere som har meldt seg til undervisning i følgende fag: matematikk, engelsk, norsk, samisk og norsk språk tegnspråk. I tillegg er det bevilget egne midler til de som ønsker å fortsette studier i spesialpedagogikk og praktiske og estetiske fag.

I begynnelsen av mai får vi vite hvem lærere og ledere av barnehager og skoler skal få videreutdanning. Men før Utdanningsdirektoratet kan behandle søknader, må barnehage- og skoleeiere godkjenne og prioritere ut fra hva de mener krever kompetanse. Eiere av barnehager og skoler kan hente flere søknader frem til 15. mars.

– Det er viktig at eierne av barnehager og skoler godkjenner flest mulig søknader slik at lærere som trenger faglig forberedelse får dem. Dette vil alle tjene på. Både barn, elever og ansatte. Barnehager og skoler skal være gode arbeidsplasser, hvor det er mulighet for utvikling hele veien profesjonelt liv. Dette er viktig både for lærerrekruttering og fastholdelse, sier Nordtun.

Mer informasjon om videreutdanning finner du på nettsiden til Utdanningsdirektoratet.

Lik oss på Facebook og del innlegget vårt med andre

Kilde: regjeringen, Foto: pixabay

Les også: Skattekontoret: De første selvangivelsene er sendt