Bompenger for bruk av veier rundt Oslo også for elbiler.
Frem til nå har elbileiere vært fritatt for bompenger på veier rundt Oslo. Dette privilegiet tar uunngåelig slutt, og mange sjåfører aksepterer sakte denne ideen. Mengden av disse bompenger kan imidlertid være overraskende, som i 2025 kan utgjøre hele 71 kroner for reiser på ruten Barum-Oslo. Dette er det som ble skrevet i det nye transportutviklingsprogrammet i Norges hovedstad for 2017-2036, det såkalte "Oslopakke 3".
Hvordan vil gebyrene øke?
Fra 1. mars 2019 belastes bompenger på ruten Barum - Oslo i henhold til de nye beløpsgrensene. Det har blitt anslått at den daglige reisekostnaden på denne delen vil være rundt 30 CZK. Dette er imidlertid ikke slutten på økningene, for i 2020 vil det være en utgift på 45 CZK per dag. Den øvre grensen vil nås i 2025, og det vil koste 71 kroner om dagen å bruke denne veien.
Elbiler - fremtiden eller en kuriositet?
Billigere enn med noe annet kjøretøy
Selv om mengden av dagspris for bruk av denne delen av veien er ganske høy, noe som gir mange forbehold fra sjåførene, forblir de fortsatt lavere enn gebyrene som belastes eiere av biler utstyrt med bensin- eller dieselmotorer. For eiere av slike biler vil den nye dagsprisen, som gjelder fra 1. oktober i år, være 77 CZK.
Endringer som følge av "Oslopakke 3"
Slutten på privilegiet for eiere av elektriske kjøretøyer er resultatet av implementeringen av transportutviklingsprogrammet i den norske hovedstaden for 2017-2036, også kjent som "Oslopakke 3". Det forventes mange endringer i den, inkl. en økning i antall porter der gebyrer vil bli belastet. For øyeblikket er det 29 av dem, og i fremtiden vil det være så mange som 83. Programmet forutsetter også at økninger i bompenger vil generere merinntekter på mer enn 25 milliarder kroner over 20 år.
Gebyrer også for elbiler. Kontrovers rundt "Oslopakke 3"
Noen kritikere av det nye programmet reiser argumentet om at ikke alle midler samlet inn som et resultat av de nye bompenger skal brukes på veiinvesteringer. De bemerker at dersom de nyervervede midlene var direkte knyttet til veiinvesteringer, ville ikke økningen forårsake så mye kontrovers. I sin nåværende form er det imidlertid fornuftig å introdusere nye bompenger er ikke forstått av trafikantene, noe som fører til at de ikke vil betale dem.
Del av midler til jernbaneinvesteringer
Som det fremgår av programmet, vil ikke alle foretak som finansieres fra disse midlene være veibaserte. "Oslopakke 3" inkluderer bl.a. investeringer knyttet til Lorenbanen T -banelinje og Follobanen jernbanelinje (på strekningen Oslo S - Ski), samt utvidelse og modernisering av veiene E18 og E16.